”Det är verkligen extremt kul att vi går så bra digitalt”, säger Hallandspostens chefredaktör Michael Ahlberg, här flankerad av HP:s nyhetschefer Joakim Kullberg och Julia Paulsson, om dagens räckviddssiffror från Kantar Sifo. Bild: Roger Larsson

Nytt all time high: HP når 111 000 personer – varje dag

En ny ökning, den här gången på 13 procent, i digital räckvidd och störst i området. Hallandsposten står sig åter starkt i Kantar Sifos räckviddsundersökning.
– Det är otroligt kul att HP kan fortsätta att leverera innehåll och journalistik som gör att fler och fler människor läser oss, säger HP:s chefredaktör Michael Ahlberg.

ANNONS

Det är främst i den digitala räckvidden som HP gör en ökning under 2024. 78 000 personer i snitt nås dagligen av HP via datorn eller i telefonen, vilket kan jämföras med 69 000 under föregående år.

– Att vi ökar digitalt är en förutsättning för att HP ska kunna leverera journalistik till invånarna i södra Halland fortsatt framöver också. Det är verkligen extremt kul att vi går så bra digitalt, säger HP:s chefredaktör Michael Ahlberg.

Den traditionella papperstidningen visar också en ökning, men en mindre sådan då räckvidden där går från 66 000 under 2023 till 68 000 under fjolåret.

ANNONS

På totalen visar de nya siffrorna en ökning från 108 000 till 111 000. Anledningen till att den siffran inte ökar lika mycket som digitalt och print gör tillsammans är att ett stort antal människor nås av HP:s journalistik både i papperstidningen och på webben, och i undersökningen räknas de personerna inte dubbelt.

Det innebär att i snitt 35 000 personer läser både i HP:s papperstidning och i nätupplagan – varje dag. Bland tidningarna utanför storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö är HP den dagstidningen med sjunde högsta räckviddssiffran i landet, före tidningar som Norrköpings Tidningar, Vestmanlands Läns Tidning och Jönköpings-Posten.

– Där har vi klättrat från nia till sjua, vilket såklart väldigt glädjande. Vi är ett lag som jobbar med det här tillsammans på hela redaktionen, säger Michael Ahlberg.

Upplagan minskar

Räckviddssiffrorna kommer från Kantar Sifos undersökning Orvesto konsument, som mäter olika mediers räckvidd. Räckvidden mäts genom att fråga 40 000 slumpmässigt utvalda svenskar om deras mediekonsumtion.

HP:s räckvidd ökar trots att upplagan i stort minskar från 23 700 till 22 600. Ökningar i antalet prenumeranter för e-tidning (fyra procent) och nyhetssajten (23 procent) väger inte upp tappet i pappersprenumeranter.

– Snart är 65 procent av våra prenumeranter digitala, jämfört med förra året då vi hade drygt 60 procent. Det är en utveckling som vi är mitt uppe i, där allt fler läser nyheter i telefonen. Vi kommer jobba än mer med video och rörligt under 2025 och har mycket roligt på gång, bland annat gräv och granskningar, säger Michael Ahlberg.

ANNONS

HP högt i ny studie

Nyligen publicerades även en forskningsrapport vid Jönköpings universitet, som med hjälp av AI granskat över två miljoner artiklar i svenska dagstidningar under en åttaårsperiod med start 2014.

Värden som objektivitet och användning av faktaunderlag har mätts och bland 108 tidningar hamnade Hallandsposten på en åttondeplats.

– Att vi själva tycker att vi är bra är en sak, men det är extra roligt när någon tittar objektivt utifrån på innehållet och har gjort en så omfattande undersökning som de gjort. Det tillsammans med räckviddssiffrorna gör att man har all anledning att känna sig extra stolt att jobba på Hallandsposten, menar Michael Ahlberg.

Läs mer
ANNONS