HP:s chefredaktör: ”Galet bra siffror” – tidningens digitala räckvidd ökar med 44 procent

Hallandspostens digitala satsningar bär frukt. Under 2023 ökade tidningens digitala räckvidd med hela 44 procent. Ihop med en tvåprocentig tillväxt även på print når HP dagligen 108 000 personer och har en ökad total räckvidd på 15 procent.

ANNONS
|

Hallandspostens nya chefredaktör Michael Ahlberg fångar känslan som den nya tidningsstatistiken visar:

– Det här är galet bra siffror. Vår digitala räckvidd ökar med 44 procent. Vi ökar otroligt mycket, säger han.

I hårda siffror handlar det om att 69 000 personer dagligen tar del av Hallandsposten digitalt, samtidigt som 66 000 personer läser HP antingen i papperstidningen eller e-tidningen.

Ökar trots minskning

Summerar man de båda siffrorna når man, som den observante läsaren säkert noterar, långt över 108 000 dagliga läsare. Det förklaras av att det är så många som läser HP både digitalt och i print.

– Den totala räckvidden innebär en ökning med 15 procent. Så även om vår upplaga minskat till 23 700 ökar läsningen totalt. Räckvidden är urstark, vi är till exempel tydligt större än Aftonbladet inom vårt område.

ANNONS

”Vi ska hjälpa dem”

Räckviddssiffrorna kommer från Kantar Sifo och visar för helåret 2023 på en stor ökning av antal läsare av Stampen Medias titlar, där Hallandsposten är den största regionala tidningen. Nu når Stampen Media totalt 827 000 personer varje dag. Det är en ökning med hela tio procent.

– Vårt tapp på upplagan motsvarar drygt fyra procent. Men då ska vi komma ihåg, tycker jag, att innan dess ökade upplagan tre år i rad. Och numera har vi dessutom minskat prenumerationskampanjerna, så alla våra läsare betalar för prenumerationen i högre utsträckning än tidigare, säger Michel Ahlberg och konstaterar:

– Jag är den första att skriva under på att det är tråkigt att papperstidningen minskar, men vi går emot en mer och mer digital värld. Vi kan inte stoppa den utvecklingen. Så vi får försöka göra det, som nog är anledningen till att allt fler läser oss, leverera ett så bra journalistiskt innehåll som vi kan. Sedan ska vi så klart hjälpa de läsarna som inte är digitala att ha kvar papperstidningen så länge det går, eller att hjälpa dem ta klivet över till det digitala.

Räckvidd

En tidnings räckvidd mäts i läsare per genomsnittlig dag digitalt och per utgåva i print och e-tidning. Eller uttryckt på ett annat sätt, hur många mellan 16 och 80 år som läser tidningarna på någon plattform under en vanlig dag.

ANNONS
ANNONS