Foto: Bildbyrån/TT
Foto: Bildbyrån/TT

Inga pengar till motion i skolan: "En besvikelse"

I regeringens budget uppfylls löftet om 19 miljoner i ökat stöd till idrotten. Men Riksidrottförbundets ordförande saknar en satsning på att få skolelever att röra på sig. – Det är en besvikelse, säger Björn Eriksson.

ANNONS
|

När regeringen på onsdagen släppte sin budgetproposition för 2018 så står det klart att det totala stödet till idrotten blir 1 954 miljoner kronor –vilket är en ökning med 19 miljoner.

– Det var vad som hade sagts och vad vi hoppades på, så där är vi nöjda att regeringen uppfyller sitt löfte. Om man ska summera budgeten så är det väl ömsom vin och ömsom vatten, säger Eriksson.

Han gläds också att det stöd som de senaste åren på 64 miljoner riktats mot nyanlända permanentas och blir en fast post i budgeten. Efter att flyktingvågen från 2015 kraftigt minskat är förhoppningen att de pengarna mer kan användas till integration än till att sysselsätta och hjälpa asylsökande i väntan på besked om uppehållstillstånd.

ANNONS

"Det är en besvikelse"

Men Riksidrottförbundet riktar också kritik mot regeringen. För i våras gick man ut med ett beslut om att försöka öka skolelevers rörelse i skolan. Bland annat genom fler idrottstimmar på schemat, men även genom motion i samarbete med idrottsföreningar, exempelvis prova på-verksamheter som kan få barn att hitta en idrott de tycker om. Några pengar till det har dock inte avsatts.

– Det är en besvikelse. Vi gick ju ut med detta gemensamt, men det finns ingen återkoppling i budgeten. Vi vill ju höja ambitionsnivån, för man lär sig mer om man rör sig mer. Så där hade vi hoppats att hitta något i budgeten. Kanske kommer det senare, eller så har vi helt enkelt inte funnit nåd hos regeringen, säger Björn Eriksson.

Att få svenska skolbarn att röra mer på sig är en hjärtefråga för Eriksson, som menar att Sverige är ”sämst i klassen” på den punkten.

– Svenska barn rör sig minst i Norden, det är ett statistiskt faktum. Jag är även ordförande för GIH (Gymnastik och idrottshögskolan) och vet att all forskning visar att om man gör en mattelektion tio minuter kortare och i stället låter barnen motionera –då blir de också bättre på matte. Så det här är jätteviktigt, säger Björn Eriksson.

ANNONS
ANNONS