Sveriges konsumenter ser stora problem med påhittade valutor i spel. Av de 50 mest spelade spelen 2023 hade 21 av dem inbyggda valutor, åtta av dem hade en åldersgräns på tolv eller under.
Sveriges konsumenter ser stora problem med påhittade valutor i spel. Av de 50 mest spelade spelen 2023 hade 21 av dem inbyggda valutor, åtta av dem hade en åldersgräns på tolv eller under. Bild: Anders Humlebo/TT

Speljättar anmäls – utnyttjar barnens svagheter

"Minecraft", "Fortnite" och "Roblox" manipulerar barn att lägga stora summor pengar på köp inne i spelen, anser en rad europeiska konsumentorganisationer. Nu anmäls jättarna bakom spelen.
– Vi ser i stort sett en hel bransch som har gjort det till sin affärsmodell att utnyttja barns svagheter, säger Sinan Akdag på Sveriges konsumenter.

ANNONS

Sveriges konsumenter och 20 andra europeiska konsumentorganisationer har ilsknat till på speljättarnas strategier att locka barn och unga att spendera pengar på köp i spelen. Strategierna anklagas för att vara lömska och manipulativa.

Organisationerna ser användandet av virtuella valutor, som V-bucks i "Fortnite" eller FC Points i fotbollsspelet "FC" (tidigare "Fifa"), som problematiskt. Spelarna köper, för riktiga pengar, den virtuella valutan som sedan spenderas inne i spelet.

– Det enda skälet till det som vi kan se, det är att man försöker dölja de verkliga kostnaderna för köpen för konsumenterna, säger Sinan Akdag, internationell sekreterare vid Sveriges konsumenter.

Spenderar mer

Tre av fyra föräldrar uppger att deras barn inte spenderar något i spel, men av dem som gör det rörde det sig om i snitt motsvarande 444 kronor i månaden förra året, en uppgång från 375 kronor 2020, enligt branschorganet Video Games Europe.

ANNONS

– Vi ifrågasätter om det är okej att rikta den här typen av väldigt aggressiv marknadsföring mot barn i syfte att de ska vilja köpa de här sakerna i spelen, och att tjata på sina föräldrar om att få köpa, säger Akdag.

Nu anmäler organisationen, tillsammans med europeiska konsumentorganisationen BEUC och tio andra konsumentorganisationer, sju speljättar till nätverket för EU:s konsumentmyndigheter, CPC.

Rundar regler

Spelföretagen brukar kräva att villkor godkänns för att få göra köp, exempelvis att innehåll när som helst kan tas bort, eller få ett annat pris. Regelverk rundas genom att hävda att spelaren bara köper en slags licens att få använda den virtuella valutan. När den sedan används för att göra köp i spelet gäller därmed inga regler.

– Då menar spelföretagen att resten av konsumenträtten också flyger ut genom fönstret, säger Akdag.

Organisationerna kräver att köp redovisas i landets valuta, att grundinställningen i spel ska vara att möjligheten att göra köp är avstängd, samt att oschyssta villkor upphör.

– I stort sett hela spelbranschen använder sig av de här marknadsföringsmetoderna. Just nu vill vi att konsumentskyddsnätverket kollar på de här sju spelen. Men vi vill ju se nya regler och bestämmelser för hela branschen, säger Sinan Akdag.

Svenskutvecklade 'Minecraft' är ett av de utpekade spelen.
Svenskutvecklade "Minecraft" är ett av de utpekade spelen. Bild: Jessica Gow / TT
Konsumentorganisationerna är kritiska till att valutorna säljs i paket. I 'Clash of clans' kan man köpa 400 elixir för 2 gems i spelet, men det minsta gemspaketet man kan köpa för verkliga pengar innehåller 80 gems.
Konsumentorganisationerna är kritiska till att valutorna säljs i paket. I "Clash of clans" kan man köpa 400 elixir för 2 gems i spelet, men det minsta gemspaketet man kan köpa för verkliga pengar innehåller 80 gems. Bild: Supercell

Fakta: Sju speljättar anmäls

De anmälda spelföretagen och spelen är:

Activision Blizzard – "Diablo IV"

Electronic Arts – "FC" (Tidigare "Fifa")

Epic Games – "Fortnite"

Mojang Studios – "Minecraft"

Roblox Corporation – "Roblox"

Supercell – "Clash of clans"

Ubisoft – "Raibow six siege"

Fakta: Barns spenderande i spelen

Enligt branschorganet Video Games Europe (VGE) så uppger tre av fyra föräldrar att deras barn inte spenderar några pengar i spel.

Av dem som spenderar så lägger 64 procent mellan 1–20 euro (cirka 11–230 kronor) i månaden. I genomsnitt spenderar barnen 39 euro (444 kronor), en uppgång från 33 euro 2020, enligt VGE i stort sett i takt med inflationen.

Rapporten bygger på en Ipsosundersökning från juni 2023 där 2 808 föräldrar till barn som spelar deltog i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Spanien och Italien.

Källa: VGE "In-game spending", 2023.

ANNONS