I Hylte misstänker man att resandet på HNJ-banan i verkligheten är större än de siffror som länstrafikbolagen tar fram.
I Hylte misstänker man att resandet på HNJ-banan i verkligheten är större än de siffror som länstrafikbolagen tar fram. Bild: Peter Korpi/arkiv

Tågresandet på HNJ-banan misstänks vara felräknad

Resandestatistiken på HNJ-banan genom Hylte och vidare mot Värnamo, Nässjö och Jönköping kan vara felräknad; vara skattad för lågt. Det hävdar politikerna i Hylte. Statistiken har just nu avgörande betydelse för banans framtid, om persontågen ska fortsätta gå på sträckan.

ANNONS
|

För tre år sedan gav länstrafikbolaget, med regionpolitikerna i ryggen, HNJ-banan en satsning med bland annat utökade turer. Men det gjordes med en bila hängande över tågtrafikens huvud: “Om resandet via biljettförsäljningen inte har fått minst en 30-procentig täckning av kostnaderna senast under 2020 - lägger vi ned”.

Resandet på HNJ-banan, med Krösatågen som de kallas, har också ökat och är uppe i mellan 150 000 - 160 000 resor per år. Men det är en storleksökning som nätt och jämnt motsvarar de ökade turerna; antalet sålda biljetter per tågtur har i princip inte förändrats.

Det leder till att biljetternas andel av kostnadstäckningen, efter två projektår, är oförändrad. Det uppger Daniel Modiggård, trafikchef på Hallandstrafiken.

ANNONS

– Den ligger kvar på 25 procent, säger han och tillägger att det är osannolikt - inte minst till följd av coronapandemin och dess effekter - att det blir ett tillskott på närmare 50 000 resande under 2020.

Mätveckor har ställts in

Hallandstrafiken genomför inte ens resandemätningarna på HNJ-banan under 2020.

– Vi har ställt in de mätveckor som varit planerade. Vi får se hur det blir till hösten, säger Modiggård.

I Hylte kommun är politikerna överens, i översiktsplan bland annat, om att man vill fortsätta använda HNJ-banan för kollektivtrafik - och till och med styra över delar av dagens busstrafik till tåg.

Och man misstror uppgiften om att det bara var 153 000 resande på tågen under 2019.

Daniel Modiggård, trafikchef på Hallandstrafiken.
Daniel Modiggård, trafikchef på Hallandstrafiken. Bild: Håkan Johansson

I ett yttrande över en flerårsplan för kollektivtrafik i Halland begär kommunstyrelsen i Hylte att Hallandstrafiken utreder om det finns ”ett mörkertal” av tågåkande som inte kommer med i de årliga resanderäkningarna.

Det gör man efter att resandetalen på Viskadalsbanan och Kungsbackapendeln fått justeras upp, efter att man infört ett datoriserat kundräkningssystem. HNJ-banan har kvar sin manuella räkning, som görs under tre separata veckor spridda över året.

– Jag misstänker att man på HNJ-banan missar exempelvis resenärer som köpt biljetter via SJ, säger Ronny Löfquist (S), kommunstyrelseordförande i Hylte.

ANNONS

Detta tillbakavisas av Daniel Modiggård på Hallandstrafiken:

– Vid mättillfällena räknar vi alla passagerare, även de som har SJ-biljett, säger han och tillägger att räkningen på HNJ görs på ett annat och säkrare sätt än vad man gjorde på Viskadalsbanan.

Stark oro för nedläggning

Nu finns en stark oro för att HNJ-banan läggs ned, helt och hållet, eftersom biljettintäkterna är så små. Målet på 30 procent finns också som ett generellt krav för alla länstrafikens linjer - såväl tåg som bussar.

Oron späs på av att regionstyrelsen inbjudit Halmstad och Hylte kommuner till en information och diskussion om trafikeringen på HNJ-banan. Det mötet ska hållas efter midsommarhelgen.

– Vi vill att deltagarna skall få en uppdatering av hur det gått under testperioden som varit med bland annat ökade turer. Denna ska snart också utvärderas, säger Mikaela Waltersson (M), regionstyrelsens ordförande.

Hon uppger att mötet också hålls med anledning av att Hallandstrafiken just nu går med mycket stora underskott till följd av coronapandemin (en miljon om dagen rapporterade HP i förra veckan); Hallandstrafiken har fått i uppdrag att ge förslag till regionstyrelsen hur man ska kunna hantera eventuella förluster om statlig ersättning uteblir.

LÄS MER:

ANNONS