Kommunledningen i Hylte kommer att kämpa för HNJ-banans överlevnad.
Kommunledningen i Hylte kommer att kämpa för HNJ-banans överlevnad. Bild: Fredrik Almryd

Kommunledningen orolig för HNJ-banans framtid

Skadade relationer och minskat förtroende till Region Halland skulle bli konsekvensen av nedläggning av HNJ-banan. Det säger kommunstyrelsens ordförande i Hylte, Ronny Löfquist (S).

ANNONS
|

Som Hallandsposten tidigare berättat så var politiker från Hylte skeptiska till mätningen av antal resenärer på den aktuella tåglinjen men också om ett möte om HNJ-banans framtid. Detta har skapat en oro bland politiker och resenärer i kommunen.

– Vi har precis svarat på en remiss från Region Halland där de säger att trafiken ska fortsätta även 2021 med samma turtäthet som idag samtidigt har vi blivit inbjudna till ett möte i nästa vecka lite akut för att prata HNJ-banan, berättar kommunstyrelsens ordförande i Hylte, Ronny Löfquist (S).

Från Region Hallands sida vill man vara tydlig med att mötet endast handlar om en diskussion och att det inte finns fog för de nedläggningsrykten som florerar i viss media.

ANNONS

– Region Halland ska tillsammans med Halmstad och Hylte kommun få en genomlysning av Hallandstrafiken om hur trafikeringen för närvarande ser ut, säger , Mikaela Waltersson (M), regionstyrelsens ordförande.

Hon vill förtydliga att det inte finns något beslut på att lägga ner HNJ-banan i dagsläget, vilket även bekräftas av ordföranden för Hallandstrafiken AB, Gösta Bergenheim (M).

– Eftersom Hallandstrafiken har en ekonomi som är ansträngd och att underskottet täcks av regionen så måste vi vända på alla stenar och se på hur verkligheten ser ut. Vi har inte pekat ut något specifikt än så länge men vänder det inte så måste vi få ned kostnaderna på något sätt, säger Gösta Bergenheim.

Sedan i mitten av mars till den sista maj så dras Hallandstrafiken av ett underskott på 65 miljoner kronor som en följd av coronakrisen. Att HNJ-banan då hamnar under besparingsluppen ser Gösta Bergenheim som en av flera besparingsmöjligheter.

– Tittar man på hur statistiken ser ut med resande och med underskott per resenär så sticker HNJ-banan ut, säger han.

Ronny Löfquist förstår den ekonomiska situationen som Region Halland och Hallandstrafiken brottas med, men anser att det ändå är fel att skära i tågtrafiken.

– Läser man Hallandstrafikens eller Region Hallands planer så skulle detta gå tvärs emot vad de själva säger, att då prata om att strukturellt lägga ned tågtrafiken 2020, känns inte modernt, säger han.

ANNONS

Tillsammans med berörda kommuner längs HNJ-banans sträckning sätter man nu ihop en skrivelse till Region Halland. Kommer deras lobbyarbete inte ge resultat och att persontrafiken läggs ned så kommer det att skada relationen med regionen.

– Hylte kommer inte att acceptera något annat beslut än det vi kommit fram till tidigare. Det skulle skada relationen mellan Hylte och Region Halland nämnvärt och även förtroendet,, avslutar Ronny Löfquist.

ANNONS