Populär verksamhet. Allt fler hittar till Nissastrands Spa. Hachmia El-Ladi har lång erfarenhet av många former av skönhetsbehandlingar. Fotvård är en populär variant.
Populär verksamhet. Allt fler hittar till Nissastrands Spa. Hachmia El-Ladi har lång erfarenhet av många former av skönhetsbehandlingar. Fotvård är en populär variant.

Timbanken gav Hachmia många ideér

För ett och ett halvt år sedan startade Hachmia El-Ladi Nissa­strands Spa. Tack vare proffsig konsulthjälp har hon fått massvis med smarta tips som utvecklat verksamheten.

ANNONS
|

Avslappnande musik och blommiga dofter omsluter så fort man kliver in genom dörrarna. Det tillsammans med ett vackert marockanskt kakel och orientaliskt inspirerade lampor i taket skapar en alldeles speciell atmosfär.

Plötsligt pinglar det i dörrklockan och en kund kommer in genom dörren.

–Ingenting är omöjligt för Hachmia, hon försöker alltid hitta en lösning för kundens bästa, säger en av stammisarna.

Egentligen är det svårt att säga när resan började. Men kanske för snart sex år sedan när hon kom hit till Sverige.

Hon började genast plugga sfi och snart nog var det dags för praktik. Eftersom hon är hudterapeut med massvis av erfarenhet från sitt hemland föll det sig naturligt att börja i den änden.

ANNONS

Men efter några års arbete på olika arbetsplatser bestämde hon sig för att starta på egen hand.

–Jag tänkte hela tiden att jag skulle öppna något eget. Jag behövde bara lära mig språket och så där först.

–Jag hade ju en likadan verksamhet i Marocko, så det kändes väldigt naturligt förklarar hon.

Hon fixade lokal, renoverade, stylade och skaffade all utrusning hon behövde och så körde hon i gång.

Men när hon varit i gång ett tag dök det upp ett erbjudande om att få konsulthjälp via Timbanken. Hachmia El-Ladi bestämde sig snabbt för att ta chansen.

–Det är lätt att tänka att det är för byråkratiskt, men det tog inte lång tid att fylla i och det har verkligen varit värt det, säger Aziz Mohaiti som arbetar tillsammans med Catharina Nozlihn.

De valde att träffa samma konsult vid några olika tillfällen.

Tillfällen då de gick igenom verksamhetens olika delar samtidigt som konsulten tipsade om hur de skulle kunna bli ännu bättre.

–Hon gav oss många tips som varit viktiga.

Renare, mer personlig hemsida är en konkret åtgärd, att verkligen satsa på behandlingar som hjärtat i verksamheten en annan. Konsulten tillsammas med Hachmia diskuterade också principerna kring prissättning.

ANNONS

Hon avrådde definitivt från att rea ut behandlingarna. Dessutom pratade de en del om att använda sociala medier som en bra plattform för marknadsföring.

–För oss har det här betytt jättemycket. Jag kan verkligen rekommendera andra i samma situation att göra samma sak, säger Hachmia El- Ladi

Fakta: Förbättringar

Här kommer några av alla de tips Nissastrands Spa fick av konsulten de träffade.

Omstrukturering av sajten.

Egna bilder på alla moment och behandlingar som finns på sajten

Renodla verksamheten.

Tänk på ordval – de är viktiga.

ANNONS