Stort antal klagomål på hantverkare under förra året

Av alla klagomål som når Konsument Halmstad så rör de flesta mötet med hantverkare. Men många tvister skulle enkelt kunna undvikas, menar konsumentvägledare Dragan Kotarac.

ANNONS
|

De flesta klagomålen om hantverkare som kommer in till Konsument Halmstad handlar om att priset inte blivit det som kunden förväntade sig. I många fall har kunden och hantverkaren inte avtalat ett pris från början och då ska priset vara skäligt utifrån arbetet. Men ofta tycker kunden att priset som hantverkaren satt är för högt.

– Vi vill uppmärksamma detta för att det inte sker någon förändring. Tio procent är mycket och vi vill jobba förebyggande med detta, säger Dragan Kotarac, konsumentvägledare i Halmstads kommun.

Att skriva avtal om löpande räkning är något Dragan Kotarac avråder från att göra. Många luras av att göra det för att det kan bli billigare. Men i många fall blir det i stället dyrare än tänkt. Enligt konsumentvägledaren är det viktigt att skriva avtal med ett fast pris innan jobbet utförs, ett fast pris kan inte förändras.

ANNONS

Kunden ska också vara noga med att kolla upp om tilläggsarbeten förändrar priset, både från hantverkarens och kundens sida. Om kunden kommer med en förändring under tiden arbetet sker kan det bli ett högre pris än förväntat. Samma sak om hantverkaren föreslår ett annat sätt att göra jobbet, då kan det också bidra till ett annat pris.

Konsument Halmstad vill nu försöka förebygga att dessa klagomål kommer in genom att uppmärksamma att de finns till hands även innan och under hantverkarnas arbete. Ofta kommer kunderna till Konsument Halmstad när arbetet redan är utfört, men de finns där för rådgivning om pris och avtal redan innan kunden anlitar hantverkare.

– Det bästa kunden kan göra är att kolla upp i förväg vad som gäller på vår eller Konsumentverkets hemsida. Det är även viktigt att göra tydliga avtal med hantverkaren vad som konkret ska göras, vad priset blir och när det ska vara klart, säger Dragan Kotarac.

ANNONS