Dammar. Hamnens hantering av järnskrot drabbar småbåtarna på andra sidan Nissan.
Dammar. Hamnens hantering av järnskrot drabbar småbåtarna på andra sidan Nissan.

Rostdamm förstör båtar i småbåtshamn

Rostdamm från hamnens järnskrotupplag orsakar skador på fritidsbåtar i småbåtshamnen på Söder. Halmstads segelsällskap, HSS, kräver nu hamnbolaget på ekonomisk ersättning.

ANNONS

– När hamnen lastar och lossar skrot på andra sidan Nissan driver rostdammet över hit och lägger sig på våra båtar. Det etsar sig fast. Man kan inte tvätta bort det. Vi har varit tvungna att anlita en firma som sanerar båtarna, säger Michael Scheffler, som sitter i styrelsen för Halmstads segelsällskap.

Föreningen har kontaktat Halmstads hamn AB för att få ekonomisk ersättning för saneringskostnaderna.

– Först blev vi ganska nonchalant bemötta. De tyckte att båtägarnas egna försäkringsbolag skulle ta kostnaden. Men nu diskuterar våra försäkringsbolag med deras om hur man ska lösa det, säger Michael Scheffler.

Upplagen med järnskrot ligger precis mitt för småbåtshamnen. När grävskoporna rör runt i skrotet dammar det rejält. Vid ostlig vind driver stoftet rakt över Nissan.

ANNONS

– Det handlar ju inte bara om att båtarna förstörs. Här ligger en servering, Söderpiren, där folk sitter ute och äter. Vi har segelskola för ungdomar. Det är inte särskilt kul för dem att behöva andas in det här dammet, menar Michael Scheffler.

Han seglade själv rakt in i ett dammoln häromdagen när han kom hem från semestern.

– Det stack i halsen. Det kan inte vara nyttigt.

Michael Scheffler berättar att det inte är första gången det här inträffar.

– I augusti förra året var det samma sak. Men den här gången är det värre.

Carl-Henrik Hägg är produktionschef på Halmstads hamn AB. Han är medveten om problemen med järndammet.

– Vi behandlar det som ett försäkringsärende. När vi har fått in underlag från segelsällskapet så lämnar vi över det till vårt försäkringsbolag.

Carl-Henrik Hägg skyller det inträffade på olyckliga omständigheter.

– Fartyget placerades på fel kaj. Det skulle ha legat längre ner på Sibiriekajen där det inte hade kunnat orsaka störningar.

Även vid det förra tillfället i augusti 2015 berodde problemen på att ett fartyg som lossade järnskrot hade lagt till på fel ställe.

– Vi kan inte låta bli att ta hand om skrotet som ska till Höganäs AB. Häromdagen vattnade vi på det för att det inte skulle damma.

ANNONS

Enligt Michael Scheffler hjälper inte vattenbegjutningen särskilt mycket. Och när det regnar kletar dammet fast ännu hårdare på båtarna.

– I torsdags hade jag precis fått min båt sanerad. På eftermiddagen kom det ett rejält dammoln igen och förstörde allt. Nu måste jag sanera en gång till, säger han uppgivet.

Hittills har 13 båtar behövt saneras. Kostnaden ligger på drygt 25 000 kronor och uppåt beroende på båtens storlek.

ANNONS