Långt från folk. Den tänkta placeringen för en ny, gemensam ambulansstation väcker frågor. Från norra infarten blir det längre till både bostads- och turistområden, jämfört med utryckning från dagens stationer. Bild: Roger Larsson
Långt från folk. Den tänkta placeringen för en ny, gemensam ambulansstation väcker frågor. Från norra infarten blir det längre till både bostads- och turistområden, jämfört med utryckning från dagens stationer. Bild: Roger Larsson

Ny ambulansstation väcker många frågor

Hur klokt är det att lägga ner dagens två ambulansstationer i Halmstad och ersätta dem med en gemensam vid norra infarten? Flera HP-läsare har hört av sig med frågor efter Region Hallands beslut i förra veckan.

ANNONS
|

Regionstyrelsen gav vid sitt senaste möte klartecken för att bygga en ny gemensam ambulansstation till en kostnad av 69,5 miljoner kronor.

Nybygget är tänkt att lösa lokalproblem för både ambulans- och sjukreseverksamheten, men innebär att dagens två stationer vid Flygstaden och Sannarp läggs ned. Den nya stationen är tänkt att placeras på ett obebyggt område mellan Kärleken och infarten till Holm.

Varför väljer man att placera stationen så pass långt ifrån de stora bostads- och turistområdena i Halmstad?

– Självklart tar det några minuter längre till exempelvis Tylösand om man utgår från Norra infarten i stället för Flygstaden, men vi måste se till den stora helheten. Tillsammans med Halmstads kommun har vi tittat på både nuvarande och framtida vägnät och försökt uppskatta insatstider. En placering vid norra infarten blir då den mest strategiska för att nå stora trafikleder, säger Fredrik Dahlberg, tf chef för ambulanssjukvården i Halland.

ANNONS

När Väster fick en egen station 2004 var just argumentet att man skulle ha närmare till den växande befolkningen där.Har det behovet förändrats?

– Sedan 2004 har antalet ambulansuppdrag ökat med 27 procent och i vårt datasystem kan vi se exakt var vi haft våra uppdrag. Vi ser en viss ökning på väster, men den stora ökningen av akuta uppdrag märks i de östra delarna. Om en ambulans från väster behöver köra österut påverkas insatstider av trafiksituationen, inte minst under rusningstrafik.

Vilka är huvudskälen för att ersätta två stationer med en?

– Båda stationerna har för små lokaler och det måste lösas. En samlad verksamhet ger också bättre förutsättningar för att dirigera ambulanser och samordna personalen. Redan i dag har vi en nära samverkan mellan de båda arbetsplatserna, säger Fredrik Dahlberg.

ANNONS