I Åledsskolans bibliotek lockas barnen till läsning
I Åledsskolans bibliotek lockas barnen till läsning Bild: Rut-Anna Nilsson

Åledsskolan och förskolan gör satsning för att främja barns läsande

Barns läsning sjunker och Anneli Westerlund på Åleds förskola och Jesper Vargentass på Åledsskolan arbetar aktivt för att vända utvecklingen med hjälp av lässtunder och biblioteksbesök.
– Det här ska inte bara komma från privata initiativ, det är ett samhällsansvar, säger Anneli Westerlund

ANNONS
|

Inne i biblioteket på Åledsskolan utvärderar skolbibliotekarien Jesper Vargentass och förskolelärare och språk, läs-och skrivutvecklaren Anneli Westerlund terminens stora lässatsning. De inskickade utvärderingarna innehåller allt från entusiastiska och emoji-fyllda kommentarer från förskoleelever till respons från pedagogerna på skolan.

Jesper Vargentass och Anneli Westerlund läser igenom utvärderingarna från eleverna och personalen på skolan.
Jesper Vargentass och Anneli Westerlund läser igenom utvärderingarna från eleverna och personalen på skolan. Bild: Rut-Anna Nilsson

Sedan våren 2023 har Åleds förskola och Åledsskolan samarbetat för att främja och motivera elevernas läsande genom lässtunder och biblioteksbesök. Jesper som brinner för biblioteksverksamheten och att samverka med olika aktörer på skolan träffade Anneli på en språkutvecklingsföreläsning.

– Tidigare hade vi ingen kännedom om varandra men när jag nämnde att jag arbetade i Åled hajade hon till. Vi klickade direkt och hade samma idéer om att bygga broar och ta vara på varandras kompetenser, säger Jesper Vargentass.

ANNONS

Projektet har gått ut på att att få barn mellan fyra och sex år att skapa en trygg och god relation till skolbiblioteket för att främja barnens läsande och skrivande så tidigt som möjligt. Jesper Vargentass, som har gjort sig populär bland barnen med smeknamnet ”Vargen”, har presenterat sig för de olika avdelningarna, skickat brev och berättat om skolbiblioteket.

– Jag kände det redan direkt när jag kom in att stämningen förändrats. Barnen skrek ”Nu kommer vargen” och då stannade allting upp. Det var jättekul, säger Jesper Vargentass.

Skolan arbetar även med skrivutveckling och uppmuntrar barnen att skriva egna berättelser och gemensamma sagor. Barn och deras familjer erbjuds också att låna hem litteratur från kapprumsbiblioteken för att främja högläsning i hemmen.

Enligt lärarstiftelsen Novus-undersökning från 2023 minskar läsandet i takt med att barnen blir äldre. Undersökningen visar att 71 procent av alla 10-åringar läser dagligen medan 15 procent av alla som fyllt 18 år konsumerar litteratur regelbundet.

– Såklart man blir rädd och orolig för utvecklingen. Jag blev riktigt rädd när man pratade om att Astrid Lindgren började bli för svårt. Det är ändå vårt kulturarv, säger Jesper Vargentass

Enligt lärarstiftelsen Novus-undersökning från 2023 minskar läsandet i takt med att barnen blir äldre. Bild:privat
Enligt lärarstiftelsen Novus-undersökning från 2023 minskar läsandet i takt med att barnen blir äldre. Bild:privat Bild: Annelie Westerlund

Anneli Westerlund som som utbildad språk-läs och skrivutvecklare på förskolan känner ett stort ansvar att vända på utvecklingen. Andra aktiviteter som sport och tv-spel tar över och därför anser kollegorna att det är viktigt att motivera till läsning.

ANNONS

– Barnen riskerar att få sämre ordförråd och koncentrationsförmåga om vi inte arbetar för att främja läsningen. Det här ska inte bara komma från privata initiativ, det här är ett samhällsansvar, säger hon.

Till hösten kommer projektet att fortsätta med fler lässtunder, böcker och biblioteksbesök i samarbete med skolans olika avdelningar.

ANNONS