Månsidig konstnär. Méret Oppenheim med sin skulptur ”Object” som består av en kopp, ett fat och en sked som klätts i päls. Utställningen på Mjellby konstmuseum pågår 2 juli till 25 september.
Månsidig konstnär. Méret Oppenheim med sin skulptur ”Object” som består av en kopp, ett fat och en sked som klätts i päls. Utställningen på Mjellby konstmuseum pågår 2 juli till 25 september.

Nya sidor av Oppenheim visas på Mjellby i sommar

Méret Oppenheim geniförklarades redan som 22-åring. Men det världsberömda genombrottsverket har överskuggat hennes övriga konstnärskap. Mjellby konstmuseum vill visa nya sidor av mångsysslaren – och i dag är det vernissage.

ANNONS
|

1936 köpte Méret Oppenheim en kopp, en sked och ett fat på en Monoprix-butik i Paris. Därefter klädde hon den lilla servisen med päls från en getgasell.

Vips så hade den 22-åriga konstnären skapat ett av surrealismens mest centrala verk och hyllades som ett geni. Albert Barr, chef över Museum of Modern Art i New York förälskade sig i den lurviga koppen och köpte omedelbart in skulpturen till museet där den finns än i dag.

Det låter som en framgångssaga. Men för Méret Oppenheim blev verket snarare en förbannelse. Bara något år efter sitt hejdundrande genombrott sjönk hon ner i en djup skaparkris som varade i 17 år.

ANNONS

Med den retrospektiva utställningen ”Méret Oppenheim – Beyond the fur cup” vill Mjellby konstmuseum visa konstnärens lätt svindlande mångsidighet. Här presenteras drygt 100 verk i en rad olika tekniker och material som hamnat i koppens skugga.

– Vi har design, smycken, poesi, kläder, film, skissmaterial, fotografier, teckningar, måleri och skulpturer. Hon är verkligen en helt fantastisk tecknare, säger Annelie Tuveros, intendent på Mjellby.

Hon förklarar att museet länge har längtat efter att få visa Méret Oppenheimers konst.

– Jag får en känsla av att hon kanske hade uppskattat vårt initiativ. Hon skrev själv att alla ville placera henne i en fålla, säger Annelie Tuveros som framhåller att även om Méret Oppenheim kom att bli en portalfigur inom surrealismen så var hon långt mycket mer än en surrealist.

Hon utforskade bland mycket annat sexualitet, politik och sina egna drömmar i sin konst och rörde sig med en förunderlig lätthet mellan uttrycksformerna.

– Vi vill framför allt belysa hennes mångfald. Det här är en bred utställning.

Allt detta medan pälskoppen vilar tryggt i Momas förvar på andra sidan Atlanten. Den har nämligen reseförbud eftersom den är så skör.

Och även barn och trädgårdsentusiaster har en extra anledning att besöka Mjellby i sommar. ”Méret Oppenheim – Beyond the fur cup” förlängs till kupolrummet som byggts om för de mindre, som där kan utmana gränsen mellan verklighet och fantasi. Utomhus har innergården gjort om till Mérets trädgård, formgiven av trädgårdskonstnären Peter Bengtsson som också kommer att hålla visningar och workshops där.

ANNONS

Lite om: Méret Oppenheim

Född: 1913 i Berlin. Avled 1985

Yrke: Konstnär och fotograf.

Bakgrund: Hon fascinerades tidigt av sin pappas vän Carl Jung och hans texter om drömmar. Hennes drömmar var en viktig inspirationskälla i hennes konstnärskap. Som 18-åring flyttade hon till Paris där hon bland annat träffade Alberto Giacometti och introducerades för surrealismen.

Kända verk: Hennes skulpturer ”Object” och ”Ma gouvernante” från 1936, som finns på Museum of Modern Art i New York respektive Moderna museet i Stockholm, räknas som några av surrealismens främsta verk. Bland dem som samlat på hennes konst märks David Bowie. Oppenheim agerade också modell i flera av Man Rays fotografier.

ANNONS