Logga Hallands affärer

Stor ökning av Volvo-försäljning i Kina

Volvo Cars försäljningsframgångar i Kina fortsätter – i april ökade bilmärket sin försäljning i landet med 20 procent.

ANNONS
|

Totalt sålde Volvo Cars 52 635 bilar runt om i världen förra månaden – en ökning med 12,2 procent jämfört med samma månad i fjol.

Runt en femtedel av dem, 10 442, såldes på biltillverkarens enskilt största marknad, Kina. Det betyder att den kinesiska försäljningen ökade med 20 procent jämfört med april 2017. Antalet sålda bilar i Europa ökade samtidigt med 3,1 procent medan den steg med 17 procent i USA.

LÄS MER: Då lanserar Volvo S60

De mest sålda modellerna globalt var under månaden de två suvarna, nya XC60 och XC90, tillsammans med den mindre modellen V40/V40 Cross Country.

ANNONS

Förra veckan presenterade Volvo Cars sin rapport över det första kvartalet och berättade då bland annat att försäljningen under årets första tre månader ökat med 14 procent. Vd Håkan Samuelsson förklarade också att just suvarna, XC90, XC60 och XC40, just nu står för runt hälften av såväl Volvos försäljning som intäkter.

Fakta: Här ökar Volvos bilförsäljning

Volvo Cars sålde sammanlagt 52 635 bilar globalt i april. Här nedan kan du se hur de fördelade sig på de olika marknaderna. Inom parentes ser du motsvarande siffra för samma månad i fjol.

Europa: 26 360 (25 566)

Kina: 10 442 (8 687)

USA: 8 333 (7 121)

Övriga: 7 500 (5 521)

Totalt: 52 635 (52 635)

De sex mest sålda modellerna var under samma period:

Nya XC60: 14 840 (0)

XC90: 7 241 (6 397)

V40/V40 CC: 6 519 (7 577)

XC40: 5 554 (0)

V90/V90 CC: 4 992 (4 630)

S90: 4 847 (3 391)

ANNONS