Dyrt. Om människor börjar hyra ut sina busskort blir det i längden dyrare för alla.
Dyrt. Om människor börjar hyra ut sina busskort blir det i längden dyrare för alla. Bild: Jonatan Gernes

Johanna Schreiber: Vem ska tjäna pengar på din bussbiljett?

Appen som gör det möjligt för människor att hyra ut sina busskort riskerar i förlängningen att leda till sämre villkor för resenärer som följer reglerna.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

I en värld där allt fler drömmer om att bli techmiljardärer är många av entreprenörerna som söker lyckan i “Draknästet” friska fläktar. Företag som säljer mensskyddsautomater, nyttigt godis och modersmjölksersättning har rönt stora framgångar efter att ha fått hjälp från investerarna. Men då och då dyker de upp, människorna som byggt en app som har potential att bli en succé.

I förra veckans program lyckades en sådan person övertyga några av “Drakarna” att investera i hans bolag Tickital. Appen är en slags delningstjänst för kollektivtrafik som ska hjälpa människor att hyra ut sitt digitala periodkort i kollektivtrafiken när det inte används. Företaget tar givetvis en del av intäkten. Det är en bra idé – om man inte har koll på hur finansieringen av kollektivtrafiken fungerar.

ANNONS

Prislappen för ett periodkort varierar givetvis från region till region. Men gemensamt för alla är att en del tas från resenärens egen plånbok i form av biljettpriset, och att en del finansieras av skatteintäkter. Just kollektivtrafiken är ofta regionpolitikens ekonomiska sorgebarn eftersom finansieringen hela tiden tampas med vår ständigt underfinansierade sjukvård. För regionerna är det ett sisyfosarbete där ingen någonsin kommer att bli ens i närheten av nöjd. Utan biljettintäkterna kommer både kollektivtrafiken och sjukvården att bli ännu sämre. Då kommer politikerna tvingas höja biljettpriset, eller i värsta fall: höja skatten.

I dag finns en inbyggd funktion i många kollektivtrafikappar som möjliggör för människor att dela sin periodbiljett med vänner och familjemedlemmar. Det finns även Facebookgrupper där människor lånar ut sina biljetter till varandra av altruistiska skäl. Att däremot “hyra ut” sin färdbiljett är inte alltid tillåtet.

Reglerna ser olika ut i olika delar av Sverige, men en rundringning som Göteborgs-Posten har gjort visar att det är förbjudet att hyra ut sin biljett mot betalning hos tre kollektivtrafikbolag: Västtrafik, Skånetrafiken och Hallandstrafiken. I dessa regioner får man låna ut sitt kort till maximalt fyra personer varje månad. För att avskräcka människor från att i stället hyra ut kortet varnar Västtrafik och Skånetrafiken för att de kan spärra periodbiljetten om det visar sig att kunderna inte följer användarvillkoren.

ANNONS

I Östgötatrafiken och X-trafiken i Gävleborg är det i dagsläget tillåtet att hyra ut biljett men det är inget som de ansvariga stödjer. Inte heller i Kronoberg, Kalmar eller Blekinge finns det något förbud.

I Göteborgs-Posten jämför grundaren sin app med Uber och Airbnb, som också motarbetades av branscherna i lanseringsfasen. Skillnaden här är dock att varken taxi- eller uthyrningstjänsterna finansieras med skattepengar. Entreprenörskap och viljan att lösa andra människors vardagsproblem ska alltid uppmuntras. När det görs på bekostnad av vår gemensamt finansierade välfärd måste man dock vara försiktig. Inte minst när politiker till både höger och vänster är skeptiska till affärsidén.

Grundaren säger också att han hoppas att “kollektivtrafikoperatörerna inte väljer att straffa sina resenärer genom att spärra biljetter.” För resenärernas del borde hoppet snarare handla om att regionerna inte blir så irriterade att de drar in möjligheten att låna ut biljetter till vänner och familj för att förhindra den otillåtna uthyrningen.

ANNONS