Än dröjer det tyvärr innan tågen kan gå på Markarydsbanan.
Än dröjer det tyvärr innan tågen kan gå på Markarydsbanan.

Halland måste hoppa på tåget

Allt är Hallandspolitikernas fel! Det budskapet levererade trafikjournalisten Jan Du Rietz på tisdagskvällen på en föreläsning om Markarydsbanan.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

Frågan om persontrafik mellan Halmstad och Markaryd har stötts och blötts under lång tid, och har det senaste halvåret fått stor uppmärksamhet. Framför allt för att fler röster nu höjs för att verkligen komma till skott och förbinda Halmstad och Markaryd med tågtrafik, något som skulle få mycket positiv effekt för att binda ihop kustregionen med inlandet.

Det finns mycket som talar för att persontrafik på Markarydsbanan kan lyfta stora delar av södra Halland. Inte minst skulle det ge invånarna i både Veinge och Knäred helt nya förutsättningar för arbetspendling.

Det var bakgrunden till föreläsningen som hölls i Knäreds bygdegård inför ett 30-tal åhörare. Jan Du Rietz var inbjuden att tala under rubriken ”Markarydsbanan är startklar!”, och det var också hans främsta budskap under kvällen. ”Tekniskt går det att köra timmestrafik direkt”, menade han.

ANNONS

Föreläsningen anordnades av Vänsterpartiet, ABF och Järnvägsfrämjandet och visar på att det finns ett stort engagemang i Knäred att få tågtrafik till orten.

Jan Du Rietz levererade en vindlande färd i svensk tågpolitik genom ett flertal decennier, med Markarydsbanan som navet kring vilken kvällen snurrade. Du Rietz menar att man kan starta upp persontrafik på sträckan Halmstad till Markaryd med relativt små investeringar redan till december i år.

I så fall måste man lämna in en ansökan i april till Trafikverket. Men det är tyvärr inte realistiskt. Dels för att alla inblandade parter måste vara med på noterna, dels för att Trafikverkets så kallade åtgärdsvalsstudie om Markarydsbanan inte är klar än; den skulle varit klar i mars men har blivit försenad.

Enligt Jan Du Rietz är det Hallandspolitikernas fel, inte minst då Moderaterna, att det inte går persontrafik i dag på Markarydsbanan. Det kan nog stämma, men än finns det för många frågetecken kvar för att låta tågen gå. Det gäller skicket på järnvägsspåren och tillgången på tåg som först måste undersökas.

Därför gäller det nu att vänta in åtgärdsvalsstudien från Trafikverket. Först då kommer läget att klarna och det blir tydligt vilka åtgärder som behövs för att starta upp persontrafik.

ANNONS

En sak är dock uppenbar. Från både Skånes och Kronobergs sida har man sedan tidigare varit positiva till persontrafik på Markarydsbanan medan man från Region Hallands sida inte alls har varit lika tydlig på den punkten. Det är både förvånande och förbluffande.

En viktig erfarenhet från andra liknande tågprojekt är att alla inblandade parter måste vara med på tåget. Så är det inte i dagsläget med Markarydsbanan.

Här behövs det en förändring – och Halland måste hoppa på tåget mot Markaryd. Det är den viktigaste åtgärden av alla.

ANNONS