I dag kör 7 persontåg och 2 godståg per timme och riktning över Öresundsbron.
I dag kör 7 persontåg och 2 godståg per timme och riktning över Öresundsbron. Bild: Johan Nilsson/TT

Kent Nilsson: Det kan rulla fler persontåg över Öresundsbron

Trafikverket anser att det i första hand är väg- och järnvägsinfrastrukturen på land som utgör kapacitetsbegränsningen för transporter över Öresund.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS

2029 förväntas den nya fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland vara klar via Fehmarn Bält. Bygget pågår för fullt sedan 2022. Det lär bli 17,6 kilometer så kallad sänktunnel för fordonstrafik och järnväg. Totalt blir förbindelsen 19 kilometer lång och får ungefär samma sträckning som färjelinjen Rødby–Puttgarden. Det är ingen vild gissning att trafiken kommer att öka söderifrån via Tyskland och Fehrman bält. Risken är tyvärr att den ökade frekvensen riskerar att proppa igen de befintliga förbindelserna mellan Danmark och Sverige

Det är alltså viktigt att Sverige på central nivå inser i god tid före den nya förbindelsen via Fehmarn Bält öppnas att transporterna över Öresund kommer att öka. Intresset för en ny förbindelse över Öresund finns, men det är främst i södra Sverige som behovet uppmärksammas. Bristen på satsningar i infrastrukturen kan innebära framtida problem när Fehmarn Bält-förbindelsen är klar och både Danmark och Tyskland har ökat kapaciteten på vägar och järnvägar.

ANNONS

Trafikverket beskriver i en utredning från 1 juli i år att en ny fast förbindelse över Öresund inte behövs förrän 2050. Trafikverket anser att nuvarande järnvägsförbindelse över Öresundsbron räcker till. Utredningen rekommenderar ändå Sverige och Danmark att fortsätta utreda frågan. Förslagen är tre alternativa lösningar på ny förbindelse: mellan Malmö och Köpenhamn, mellan Helsingborg och Helsingör och mellan Landskrona och Köpenhamn.

Trafikverket anser i stället att det i första hand är väg- och järnvägsinfrastrukturen på land som utgör kapacitetsbegränsningen för transporter över Öresund. Utredningen beskriver relativt konkret behovet av ökad järnvägskapacitet på södra stambanan och i Skåne mellan Lund och Hässleholm samt från Hässleholm och norrut mot Markaryd.

Det behövs satsningar på en gynnsam utveckling i hela Öresundsregionen. Den förväntade ökningen av transporter söderifrån från Fehmarn Bält-sundet riskerar att skapa flaskhalsar i infrastrukturen. Och nödvändiga beslut måste tas utan dröjsmål. Trafikverket beskriver i utredningen att även Huvudbangården i Köpenhamn utgör en flaskhals.

Sedan färjeförbindelsen mellan Halmstad och Grenå sjösattes har det märkts en tydlig ökning av framför allt inresande danskar. Förbindelser för fordon och tåg till och från Sjælland behövs för en gynnsam tillväxt och därmed utveckling av turismen och välfärden. Men förbindelsen till och från Jylland är också viktig, och då med färja från Halmstads hamn.

ANNONS

År 2000 invigdes Öresundsbron. Bron med sin tunnel trafikeras flitigt och tågen rullar trots ihållande reserestriktioner i passagen mellan Sverige och Danmark och tvärtom. I dag kör 7 persontåg och 2 godståg per timme och riktning över Öresundsbron, men Trafikverket anser i sin utredning att det finns kapacitet för 5 persontåg till. Det är förutsättningarna i transportsystemet på land i Sverige och Danmark som sätter begränsningarna samt gränskontrollerna på den svenska sidan.

ANNONS