Skribenterna anser att man ska investera i en så kallad kombiterminal i Halmstads hamn.
Skribenterna anser att man ska investera i en så kallad kombiterminal i Halmstads hamn.

Utöka hamnens kapacitet med en kombiterminal

Utveckling av hamnen i Halmstad ger våra företag och invånare nya möjligheter och skapar förutsättningar för tillväxt.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Det mesta talar för att transporterna av gods via järnväg kommer fortsätta öka. Höga drivmedelskostnader, brist på chaufförer, öppnandet av Fehmarn Belt 2029 och inte minst de miljömässiga fördelarna med järnvägstransporter driver denna utveckling.

Med dagens förutsättningar kommer Halmstads hamn snart nå sin maxkapacitet att hantera gods via järnväg. Därför vill Halmstadmoderaterna redan nu påbörja arbetet med att utöka hamnens kapacitet.

Genom att investera i en så kallad kombiterminal skulle vi stärka hamnen som en intermodal hub där godsslag snabbt och enkelt kan förflyttas mellan olika transportsätt. En kombiterminal skulle öka hamnens kapacitet att hantera gods över järnväg från cirka 25 000 enheter/år till 75 000 enheter/år.

ANNONS

Hamnen har under lång tid arbetat för att förflytta sin verksamhet från Nissan för att möjliggöra tillväxt av staden. För att minimera påverkan på nya bostadsområden så bör en kombiterminal därför placeras i de yttre delarna av hamnområdet.

Utveckling av hamnen i Halmstad ger våra företag och invånare nya möjligheter och skapar förutsättningar för tillväxt. Vi moderater är övertygade om att det både är möjligt och önskvärt att kombinera tillväxt med en miljömässigt hållbar omställning av samhället.

Simon Lindgren (M), ordförande Hallands Hamnar Halmstad

Jesper Keller (M), ledamot Hallands Hamnar Halmstad

Anna Fallkvist (M), gruppledare och förstanamn i Halmstadmoderaterna

ANNONS