Tjuvahålan är en idyll.
Tjuvahålan är en idyll. Bild: Linnea Sarkar

Soptunnorna behövs i Tjuvahålan

Redan i förskolan lär vi barnen att inte skräpa ner, men då måste det ju i rimlighetens namn finnas en lätt tillgänglig möjlighet att göra sig av med skräp, menar skribenten.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Jag har en fråga till kommunen angående nedskräpning på de tre bilparkeringarna i Tjuvahålan. Från kommunens sida har man under senaste åren successivt plockat bort soptunnorna. I dag finns det inte en enda kvar, i alla fall vad jag kan se. Jag går här dagligen med hunden och ser hur nedskräpningen ökar. Det är kassar, förpackningar, flaskor och använda hundbajspåsar.

Redan i förskolan lär vi barnen att inte skräpa ner, men då måste det ju i rimlighetens namn finnas en lätt tillgänglig möjlighet att göra sig av med skräp. I alla fall bör det vara på stora kommunala parkeringar med så mycket folk i rörelse under fina sommardagar.

ANNONS

Jag ringde Halmstads kommun, för att få ställa en fråga om detta till någon ansvarig person. Men det kan man inte göra i dag visar det sig. Man kommer i stället till kommunens kontaktcenter. På ”kontaktcenter finns experter som kan hjälpa dig med dina frågor”. Allt enligt hemsidan. Det innebär att man absolut inte kan tillåtas att bli direktkopplad till en ansvarig person. Även rent tekniskt finns inte ens den möjligheten, blir jag upplyst om.

Samma dag 8 juli får jag ett SMS där det står ”kommunens papperskorgar står där de gör störst nytta”. För att ”hushålla med kommunens resurser” leder det till ”att alla papperskorgar som har suttit vid strandnära parkeringar har plockats bort”. Man skriver även att det beror på att det ”övervägande slängs hushållssopor”. (Det är kanske inte så konstigt, eftersom det vissa dagar kan vara uppåt ett tiotal husbilar, som övernattar här).

Jag nöjer mig inte med detta svar utan ringer igen till kontaktcenter. Jag blir även nu lovad att någon ansvarig skall höra av sig inom 2-3 dagar.

Dagarna går och ingen kontaktar mig. Jag har hittills ringt och påmint totalt fyra gånger och man lovar varje gång att skicka en påminnelse. I dag har det gått två veckor och jag börjar faktiskt misstänka att det här med ”kontaktcenter” inte är till för att underlätta medborgarnas kontakt med de ansvariga inom kommunen. I verkligheten, har det i alla fall för mig, visat sig vara precis tvärtom.

ANNONS

Som jag beskrivet det ovan, har det i stället försvårat att man skall kunna komma i kontakt med en ansvarig person. Det är helt enkelt ett sätt att slippa behöva svara på kanske besvärliga frågor. Det är skräp på parkeringarna i Tjuvahålan och vad det gäller tillgängligheten till de ansvariga är det också ”skräp” av kommunen.

Bosse Andersson fd halmstadbo, numera en mångårig sommargäst.

Svar direkt:

Vi beklagar upplevelsen att du inte har fått ett tillfredsställande svar på dina frågor. På kommunens kontaktcenter besvarar vi de frågor som vi har fått mandat från förvaltningarna att hantera, övriga frågor lägger alltid vi vidare till berörd förvaltning för hantering och besvarande ut till invånare.

När det gäller själva kärnfrågan om soptunnor är kommunens ambition att ha det antal soptunnor som behövs för att minska nedskräpningen i miljön, men kommunen har inte möjlighet att ha alla soptunnor som efterfrågas. Det vore inte effektivt eller ekonomiskt försvarbart. Kostnaderna för renhållning av offentliga platser är relativt höga och kommunen arbetar kontinuerligt mot en effektiv och ansvarsfull användning av kommunens resurser. Det betyder bland annat att kommunen ibland ändrar antal, typ och placering på offentliga soptunnor.

Kommunen arbetar också förebyggande för att förändra beteenden och vanor kring nedskräpning. Alla som bor, vistas och verkar i Halmstad har ett individuellt ansvar att inte skräpa ner, eftersom det är förbjudet enligt lag. Detta gäller oavsett om det finns en soptunna på platsen eller inte. Tyvärr väljer fortfarande vissa personer att skräpa ner, och därför arbetar vi aktivt med den här frågan.

ANNONS

Gällande den här specifika förändringen av antalet soptunnor i kustområdet ska kommunen följa utvecklingen och vid behov göra nödvändiga justeringar om det visar sig att någon soptunna som tagits bort absolut behövs för att motverka nedskräpningen på lång sikt.

Patrik Cederleuf, utvecklingsingenjör

Sofia Ekfeldt, områdeschef

ANNONS