Halmstad sportscar event i Brottet lockar normalt många besökare, så även i år. (Bilden är från 2019.)
Halmstad sportscar event i Brottet lockar normalt många besökare, så även i år. (Bilden är från 2019.) Bild: Johan Persson

Samarbeta om motorhobbyn som om snuset

Även fordon som i dagsläget anses ha ringa ekonomiskt värde måste ges en chans att få bli en del av det rullande kulturarvet, skriver Ivan Radulovic, KAK.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Först och främst vill Kungliga Automobil Klubben, KAK, rikta ett stort grattis till de 21 svenskar som nu tar plats i europaparlamentet. Ni har en viktig uppgift framför er i att företräda Sverige och lyfta frågor som är viktiga för vårt land. En sådan är att värna motorhobbyn som engagerar många svenskar. För det finns orosmoln på himlen.

Nu är valrörelsen över och det är dags att börja samarbeta över partigränserna i frågor där det är möjligt. En sådan är EU-kommissionens förslag till uppdatering av ELV-direktivet (End of Life Vehicle) som bland annat reglerar hur fordon ska återvinnas när de en gång blivit uttjänta. Här finns goda ambitioner i grunden, men tyvärr hamnar liggande förslag helt fel.

ANNONS

Glädjande nog verkar samtliga svenska partier insett det problematiska i förslaget som går alldeles för långt i sina definitioner av när ett fordon ska skrotas och hur det ska gå till. Principen är att renoveringskostnaderna inte ska få överstiga marknadsvärdet. Annars betraktas bilen som avfall. I praktiken skulle det innebära att ett fordon kan tvångsskrotas utan ersättning om myndigheterna anser att det är uttjänt.

Detta är en allvarlig inskränkning av äganderätten som skulle omfatta en stor del av de fordon som idag ägs som samlarobjekt och kan utgöra morgondagens veteranbilar. Äldre fordon utgör också en viktig kunskapsbank för utvecklingen av morgondagens bilism. Man kan även tänka sig vilka förödande konsekvenser det skulle få även för motorsporten där stora resurser läggs ned på reparationer efter tävling, inte minst i folkrace.

Än så länge är det sommar, vilket innebär högsäsong för bilträffar och motorsport. Runtom i landet samlas folk kring den rullande kulturen. Här uppstår möten mellan människor och maskiner. Detta är något viktigt som måste värnas.

Så när europaparlamentet öppnar i höst kommer arbetet med förslaget till nytt ELV-direktiv att återupptas. KAK hoppas då att våra svenska parlamentariker väljer att gemensamt arbeta för att få till ett hållbart regelverk, på samma sätt som alla partier värnar om det svenska snuset exempelvis. Även fordon som i dagsläget anses ha ringa ekonomiskt värde måste ges en chans att få bli en del av det rullande kulturarvet.

ANNONS

Nu är dags att göra skillnad, upp till bevis!

Ivan Radulovic

Expertrådet, Kungliga Automobil Klubben, KAK

ANNONS