Insändarskribenten skriver om hyreslägenheter och svarar på ett tidigare inlägg om HFAB.
Insändarskribenten skriver om hyreslägenheter och svarar på ett tidigare inlägg om HFAB. Bild: Janerik Henriksson/TT

Inte mycket att hoppas på om man hyr sin lägenhet – pengarna styr

Man blir väldigt trött när man behöver kontakta dem.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Replik. Apropå insändaren ”HFAB – nu får det vara nog!”, 11/3.

Jag håller med skribenten ”Fått nog” när det gäller HFAB. Det är mycket som inte är bra med det företaget. Tyvärr är andra hyresvärdar ungefär likadana så man har inte mycket att hoppas på om man hyr sin lägenhet. Det är bara pengarna som styr.

Det är märkligt att HFAB tidigare tillät hyresgästerna att måla och tapetsera om hur och när de ville. I lägenheter med stor omsättning på hyresgäster blev det kanske nya tapeter vartannat år på grund av hyresgästernas olika tycke och smak. Det var tydligen helt OK enligt HFAB då och dessutom tror jag det var påhejat av Hyresgästföreningen. Till slut fattade väl både HFAB och Hyresgästföreningen att detta var ohållbart. Då svänger man om totalt och blir närmast totalitära när det gäller hyresfonden. Inget sunt förnuft eller resonlighet får användas. Jag tror det blir för svårt för dem att tackla frågan då. Bättre att inta en stenhård oresonlig attityd. Man blir väldigt trött när man behöver kontakta dem.

ANNONS

I sin strävan efter så stor vinst som möjligt verkar man dra in på den personliga omsorgen om sina fastigheter och miljön runt dem. Man ser aldrig en HFAB-anställd i omgivningen där vi bor. Allt är utlagt på entreprenad. Och det kan säkert fungera när det gäller exempelvis gräs och rabatter. Men jag tycker att man borde ha mer koll på vad som händer i bostadsområdena – och då inte bara på Vallås och Andersberg. De områdena tar mycket av HFAB:s resurser eftersom det händer mycket negativt där.

Även i andra bostadsområden händer det saker som exempelvis att försöka bryta upp dörrar och komma åt förråd eller annat. Om man då anmäler detta till HFAB kan det ta minst en vecka innan det kommer någon och lagar dörren. HFAB sätter inte ens upp en lapp på dörren om att man fått in en felanmälan och att man kommer att åtgärda skadan. Som hyresgäst ser man den trasiga dörren dag efter dag och vet inte om HFAB informerats och om de tänker åtgärda skadan. Och ja, naturligtvis anmäler jag när jag upptäcker fel. Men nästa hyresgäst som ser skadan vet ju inte det.

HFAB behöver absolut inte bemöta denna insändare för jag kan redan alla deras svar.

ANNONS

Goddag yxskaft!

ANNONS