Krösatåget på Halmstads centralstation.
Krösatåget på Halmstads centralstation. Bild: Fredrik Almryd

Hallandstrafiken i ett nötskal

Det är knappast Hallandstrafikens kundservice och trafiksäkerhet som lockar till kollektivt ökat resande, menar skribenten.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

En vanlig resa Helsingborg-Halmstad-Landeryd måndag morgon 15 juli. Startar i Helsingborg 07.00 med Öresundståg och efter avgång kollar jag på Trafikverkets hemsida vilka spår som gäller vid tågbytet i Halmstad. Då står det Krösatåg från Halmstad 08.09 "inställt buss ersätter”. Kollar på Jönköpings Länstrafik där står det att ankommande Krösatåg till Halmstad 07.40 är inställt från Värnamo och buss ersätter på grund av fordonsbrist. På Hallandstrafikens trafikinformation finns ingen information alls.

49 minuter före avgång 08.09 får Hallandstrafiken min fråga: Vad gäller för detta Krösatåg? Svaret kunde de ej ge eftersom man inte visste att det var inställt och de bad att få ringa upp när de kollat upp det. Klockan 07.41 ringer de och säger att det blir bussersättning. På Hallandstrafikens hemsida har det kort dessförinnan, klockan 07.32, uppdaterats med trafikinformation om detta inställda Krösatåg.

ANNONS

På stationen finns en mamma med ett litet barn i barnvagn och diverse packning som ska till Nässjö och där vidare med annat tåg. Mamman frågar Hallandstrafikens kundcenter om det finns barnstol i bussen, svaret blir att fråga bussföraren. När bussen inkommer får bussföraren frågan och svaret blir: barnstol finns ej! Mamman blir åter hänvisad till Hallandstrafiken och bussen åker iväg.

Jag förstår inte varför bussen backar och vänder i en korsning vid Kristinehed, den borde fortsätta på Kornhillsvägen och sedan köra ut på Växjövägen och E6 mot Halmstad N för att snabba på färden.

Av bussföraren får jag reda på att bussbolaget fått körbeställningen under söndagen och bussföraren fick körorder under eftermiddagen. Hur kan det komma sig att Hallandstrafiken inte har en aning om detta 49 minuter före avgång nästa morgon? Dessutom ska era kunder behöva informera er om detta! Skandal, så dåligt detta sköts.

Dessutom kan nämnas att bussen framfördes i en hastighet av 80-85 kilometer per timme på 70-vägar. Ankomsten till Landeryd blev 25 minuter senare jämfört med Krösatåget.

Det är knappast Hallandstrafikens kundservice och trafiksäkerhet som lockar till kollektivt ökat resande.

Peter Folkeson, krösatågsresenär

ANNONS