Halmstads innerstad är till stora delar bilfri.
Halmstads innerstad är till stora delar bilfri. Bild: Jari Välitalo

Biltrafiken måste begränsas

Färre bilar i innerstaden skapar bättre förutsättningar för affärsidkare som drar nytta av fler uteserveringar och lugnare gröna ytor, menar skribenten.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

I SR:s Studio Ett den 4 juli och i en intervju i GP dagen innan, uppmanar PM Nilsson, tidigare Ulf Kristerssons statssekreterare nu VD marknadsliberala näringslivsfinansierade tankesmedjan Timbro, Moderaterna att tänka om i synen på bilismen: “Gör svenska städer mer bilfria och sluta vurma för bilen som frihetssymbol.” Nilsson hänvisar till att de städer som går i framkant att bli mer trivsamma att vistas i har rödgröna styren.

PM Nilsson menar att det för Moderaterna närmast blivit ideologiskt betingat att till varje pris prioritera bilen framför andra trafiklösningar. Stadsplanering handlar alltid om att välja. I de fall förslag läggs om utökade cykel- och gångvägar som inskränker biltrafiken rasar ofta Moderaterna och beskyller förslagsställarna för att vara “förbudsivrare”.

ANNONS

Utöver miljömässiga skäl är det främst av utrymmesskäl som biltrafiken måste begränsas. Färre bilar i innerstaden skapar också bättre förutsättningar för affärsidkare som drar nytta av fler uteserveringar och lugnare gröna ytor. Detta är en lärdom som dragits i flera städer i Europa.

Att det kan handla om en traditionell ideologisk syn på bilen som frihetssymbol exemplifieras av den upprördhet som det väckt att Mark- och Miljödomstolen fastställt Länsstyrelsens självklara och logiska beslut att förbjuda biltrafik på stranden i Skummeslöv i södra Halland. Det föranledde bildandet av föreningen “Strand för alla”, ej kopplat till Moderaterna, där företrädare framhåller att bilkörning på stranden är en tradition som “pågått i närmare hundra år”. (HP 12/7) Men när barnaga förbjöds i Sverige 1979 var det också en flerhundraårig tradition som bröts. Det anmärkningsvärda är att det ska behövas lagstiftning för självklarheter.

Låt inte ideologisk traditionsbundenhet förblinda synen på att minskad biltrafik, i för bilen olämpliga miljöer, är en positiv utveckling för människors hälsa och välbefinnande och för städers och havsmiljöers utveckling.

Göran Lund

ANNONS