”Om du inte har fastnat i bilköerna på Wrangelsleden, Slottsbron, Lasarettsvägen eller nya Tylösandsvägen – grattis! Köp en trisslott, du har verkligen haft tur.”
”Om du inte har fastnat i bilköerna på Wrangelsleden, Slottsbron, Lasarettsvägen eller nya Tylösandsvägen – grattis! Köp en trisslott, du har verkligen haft tur.” Bild: Roger Larsson

Trafiken i Halmstad är en mardröm

Utvecklingen i Halmstad rusar fram utan en ordentlig strategi. Det verkar som om "Ansvar för Halmstad" kör på sitt eget spår – och det är deras väg eller ingen väg alls. Det skriver fyra företrädare för Halmstads lokala parti.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Vi vill alla att Halmstad ska vara en blomstrande kommun där invånarna känner att politikerna arbetar för dem – inte emot dem. Men är det verkligen så i dagens Halmstad? Låt oss vara ärliga. Under Moderaternas, Liberalernas och Kristdemokraternas tidigare styre har bostadspolitiken försummats till den grad att vi nu står inför en kris.

Med tio års väntetid hos HFAB och ett ilsket rop på hjälp från studentkåren signalerar vi en akut bostadsbrist, särskilt för våra studenter – unga människor som utgör en vital del av stadens framtid. Trots detta verkar Ansvar för Halmstad nöja sig med halvdana lösningar. Visst, det finns initiativ, men varför känns de alltid som en eftertanke, ett tafatt försök att reparera en långvarig försumlighet?

ANNONS

Låt oss tala om ett annat smärtsamt ämne: trafik och infrastruktur.

Trafiksituationen i Halmstad är inget mindre än en mardröm. Om du inte har fastnat i bilköerna på Wrangelsleden, Slottsbron, Lasarettsvägen eller nya Tylösandsvägen – grattis! Köp en trisslott, du har verkligen haft tur. Att spendera 20–30 minuter stillastående i morgon- eller eftermiddagstrafiken har blivit en tråkig vardag för de flesta av oss. Och vad gör Ansvar för Halmstad åt det? Svaret är lika frustrerande som det är enkelt: ingenting.

Ett särskilt kapitel i detta sorgliga drama är rondellen vid Kristinebergsvägen och Motor Halland. Varje dag sitter vi där, fast i våra bilar, medan minuterna tickar förbi. Minst tio minuters väntan bara för att korsa vägen. Är detta verkligen den bästa nivån på service vi kan förvänta oss från vår kommun?

Och när nya bostadsområden fortsätter att växa fram på Söder, Västra förstaden, Frösakull och Söndrum (bra med nya bostäder), hur ska vi hantera alla dessa nya bilar på redan överbelastade vägar? Med en bro eller tunnel från Tullkammarkajen till Söder, och en estimerad trafikvolym på 10 000–15 000 fordon per dygn, är frågan uppenbar: har någon överhuvudtaget tänkt på de långsiktiga konsekvenserna?

Som grädde på moset planeras ett nytt hotell vid restaurang Fyr i Tylösand, vilket kommer att locka ännu fler turister – och fler bilar. Hur är detta tänkt att fungera under turistsäsongen? Och var ska alla dessa fordon parkera? Det verkar som om ingen bryr sig om att lösa dessa problem på riktigt.

ANNONS

Kanske är svaret så enkelt som att bygga en fyrfilig bro från Slottsbron till Tylösand, eller varför inte en väg rakt genom golfbanorna via Möllegård? Ja, förslag saknas inte – men verkliga lösningar däremot verkar vara en bristvara.

Det är tydligt att utvecklingen i Halmstad rusar fram utan en ordentlig strategi. Det verkar som om Ansvar för Halmstad kör på sitt eget spår – och det är deras väg eller ingen väg alls.

Invånarna i Halmstad förtjänar bättre. Vår stad förtjänar en genomtänkt och hållbar planering som möter både dagens och morgondagens behov – inte fler tomma löften och kortsiktiga åtgärder. Det är dags att vi höjer rösten och kräver en trafikplanering som faktiskt fungerar för både dagens invånare och framtidens behov av en robust trafikplanering.

John Andersen

Else-Marie Bouvin

Lars Björk

Helena Thein Hallberg

Halmstads lokala parti

ANNONS