”Vet hallänningen om att HNJ är en alternativ resväg till Stockholm/Mälardalen med tågbyte i Nässjö?”
”Vet hallänningen om att HNJ är en alternativ resväg till Stockholm/Mälardalen med tågbyte i Nässjö?” Bild: Fredrik Almryd

HNJ-banan är en alternativ resväg från Halmstad till Stockholm

Det är dags att ge HNJ-banan en större roll i regionutvecklingen också i Halland. Det skriver Susanne Thorsson, Hela Sverige ska leva Halland.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

En satsning på Halmstad–Nässjö/Jönköping-banan (HNJ) inklusive pendeltåg till Hyltebruk skulle inte bara stimulera Hylte kommun utan hela inlandets utveckling.

HNJ binder samman två högskoleorter samt två dynamiska regioner; en befolkningstät västkust med en expansiv besöksnäring och ett företagstätt småländskt högland med flera större orter däremellan.

Framtidens tåg, även för icke elektrifierade linjer, är snabbare, bekvämare och miljövänligare. Med snabbare tåg kan fler orter trafikeras, vilket även betyder ett ökat reseunderlag.

Bara i Region Halland, där cirka 185 000 invånare har tillgång till en station och 75 000 har järnväg på orten med ingen station, skulle det vara möjligt att öka antalet tågresor med en miljon per år enligt rapporten Järnvägsfrämjandet 2022: Levande landsbygd med nya stationer av Per Corshammar.

ANNONS

Vi håller dock inte med om nämnda stråkstudiens formuleringar kring pendeltrafiken norr om Torup; att sträckan inte lämpar sig för pendeltrafik, anser vi saknar grund.

Smålandsregionerna har beställt 28 nya (Krösatåg) batteritåg som kommer börja trafikera linjen under 2024, från Jönköping ner till Värnamo har redan nödvändig upprustning skett men liknande saknas åt vårt håll trots att spårstandarden är god med helsvetsade räler, betongslipers och hög bärighet finns.

Vi ser förutom nödvändig satsning på sträckan Halmstad–Värnamo att det behövs en insats kring marknadsföringen.

Vet hallänningen om att HNJ är en alternativ resväg till Stockholm/Mälardalen med tågbyte i Nässjö?

Restiderna Halmstad-Stockholm via HNJ matchar tämligen väl med nuvarande tider för Västkustbanan via Göteborg och i ännu högre grad med ett upprustat spår.

Men då mindsetet oftast är att allt ska hända längs kusten och apparna en använder bara ger förslag på den ”egna” rutten finns det mer att önska.

Vi vill även lyfta fram aspekten med en hållbar tågtrafik. Med en utvecklad linje mellan Halmstad och Jönköpingsregionen ges möjlighet att omleda trafik från exempelvis Södra stambanan och därmed sprids risken och allt förlitas inte på få kort.

Genom en satsning från Region Hallands sida kan utveckling ske längs hela HNJ-banan vilket medför en levande landsbygd även på och mellan stationsorterna och inte bara vid ändstationerna för sträckan!

ANNONS

Susanne Thorsson

ordförande Hela Sverige ska leva Halland

ANNONS