”Tveklöst kan HBK stärka Halmstads varumärke, i vart fall så länge klubben håller till i högsta serien.”
”Tveklöst kan HBK stärka Halmstads varumärke, i vart fall så länge klubben håller till i högsta serien.” Bild: Jari Välitalo

Halmstads kommun bör bli HBK:s huvudsponsor

Jag anser att akuta räddningsinsatser i kristid är fel metod. Likaså vanemässiga bidrag. Halmstads kommun borde i stället bli huvudsponsor för HBK. Det skriver Uno Grönkvist.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Stränderna, golfbanorna och Gyllene Tider är vad Halmstad är känt för. Och inte minst sitt allsvenska lag, HBK.

Därför ligger det mycket i vad Stellan Andersson anför i sitt inlägg nyligen: ”Inte fel att kommunen stöttar ett flaggskepp”, där han syftar på fotbollslaget (HP, 11/1-24). Han anser att det är rimligt att kommuninvånarna är med och betalar för att Halmstad ska stanna kvar i allsvenskan.

Förmodligen delar många fotbollsfans den åsikten, men troligare är att ännu fler skattebetalare har motsatt uppfattning. Varför gynna en klubb som har en budget som vida överstiger den som andra lokala föreningar bara kan drömma om. Var finns rättvisetänket?

ANNONS

En tidigare insändare, signerad ”Kommuninvånare med intresse för ärlig ekonomi”, ondgjorde sig över att HBK inte börjat amortera av det räntefria lån på fem miljoner kronor som kommunen beviljade för flera år sedan (HP, 30/12-23). Frågan är befogad eftersom det gångna året var mycket framgångsrikt med ett publiksnitt på närmare 7 000 personer och stora intäkter därutöver från förbund och tv-rättigheter.

Visst, det sticker ut och skapar irritation. Betala tillbaka och surdegen försvinner, är det enkla rådet. Men kvar står frågan om kommunen ska hjälpa till att delfinansiera en elitserieklubb i fotboll med mångmiljonomsättning?

Jag anser att akuta räddningsinsatser i kristid är fel metod. Likaså vanemässiga bidrag. En allsvensk klubb är i praktiken ett bolag som ägnar sig åt affärsmässig verksamhet. Ett sådant måste arbeta långsiktigt och tåla tillfälliga ekonomiska bakslag.

Halmstads kommun borde i stället bli huvudsponsor för HBK.

Sponsring handlar inte, vilket många fortfarande tror, om välgörenhet eller stöd i största allmänhet. Grunden för all sponsring är affärsmässiga överenskommelser, som ska gynna båda parter på ett balanserat sätt. Det belopp som sponsorn betalar till exempelvis en idrottsförening ska stå i rimlig proportion till det som mottagaren kan erbjuda. Det handlar om tjänster och gentjänster. Målet är att skapa en win-win-situation!

ANNONS

Tveklöst kan HBK stärka Halmstads varumärke, i vart fall så länge klubben håller till i högsta serien. Men det är fel att stirra sig blind enbart på eliten. Föreningen satsar även på barn och ungdomar, damfotboll, friskvård och driver en lovprisad fotbollsakademi. Här finns mycket att hämta för en seriös sponsor!

Tips till HBK: Inventera vad som finns att erbjuda kommunen för ett sponsorskap på flermiljonnivå. Analysera, paketera, förhandla! Självklara motprestationer är att ge kommunens logga bästa platsen på matchstället, tv-exponerad arenareklam, ständig närvaro i alla matchannonser och på klubbens hemsida, utnyttjande av sociala medier och medverkan av spelare och ledare på olika event. Kreativt tänkande är nödvändigt för att nå framgång.

Tips till kommunen: Den sponsringspolicy som kommunfullmäktige antog för 15 år sedan bör uppdateras. Lista sedan önskemål, krav och villkor för att HBK ska förstärka marknadsföringen av Halmstad. Låt personliga preferenser vika för beslut som gynnar kommunen i sin helhet. Avtalet bör vara affärsmässigt och tåla en genomlysning. Kanske det kommunala bolaget Destination Halmstad kan vara en lämplig avtalspartner? Dess syfte är ju att marknadsföra Halmstad som besöksmål och leva upp till regionens vision om att Halland är den bästa livsplatsen.

Ett professionellt samarbete av det här slaget kan bidra till att förverkliga kommunens strategiska mål. Det måste sträcka sig över flera år och vara transparent med återkommande utvärderingar. Om det präglas av strikt affärsmässighet bör kommunen kunna undvika kritik från andra föreningar om att gynna en enskild klubb.

ANNONS

Uno Grönkvist

debattör och före detta ordförande i Svenska Sponsringsföreningen

ANNONS