”För egen del tänker jag att den första prioriteringen måste vara att få in mer folk till centrum.”
”För egen del tänker jag att den första prioriteringen måste vara att få in mer folk till centrum.” Bild: Jari Välitalo

”Det finns så mycket att utveckla i Halmstad”

Bygg ett studentboende vid Lilla torg, lägg alla kommunens förvaltningar i cityläge så lunchrestaurangerna får gäster, släng ut Krönleins bryggeri och bygg bostäder eller en filial till högskolan för att få in mer folk i city. Det skriver Arvid Aili apropå texten ”Låt Stora torg bli som en bra fest” av Mattias Karlsson (13/7).

ANNONS
|

Jag vill tacka för en fin och angelägen ledare den 13 juli! Jag tror det är många som ganska förfärat ser på utvecklingen för stan de senaste åren, men förvånansvärt många verkar bara bry sig under sommarmånaderna när man gärna vill ha en mysig stad att flanera i.

Precis som du skriver tror jag att det är viktigt att inse att läget inte är en naturkatastrof, i stället är problemen till stor del konsekvenser av fattade beslut och prioriteringar. Så länge man skyller på ökad e-handel så kommer ingen utveckling eller framtidshopp till stånd. Det är ju slående när man reser runt i landet hur fattigt Halmstads centrum är jämfört med många andra, städer som ofta är både mindre och med färre "attraktioner".

ANNONS

En uppföljande artikelserie som gräver kring stadsutveckling vore intressant; orsakerna till stängda butiker. Varför sänker inte fastighetsinnehavarna hyrorna tills någon flyttar in? Hur andra städer agerar för att bibehålla ett levande centrum, som till exempel Varberg. Och en genomgång av faktorerna som lett till nedstängningen av centrum, finns det något som kan göras ogjort?

För egen del tänker jag att den första prioriteringen måste vara att få in mer folk till centrum: bygg ett studentboende på parkeringen vid Lilla torg, lägg alla kommunens förvaltningar i cityläge så lunchrestaurangerna får gäster, släng ut Krönleins bryggeri och bygg bostäder eller en filial till högskolan etc. Kan man pressa fastighetsägarna att sänka hyrorna om de inte får lokalerna uthyrda?

Den andra prioriteringen gäller åtkomst, precis som Mark Isitt talade om i sitt program så är ju Slottsbron en anomali. I stället för den nya Söderleden/hamnleden är det väl bättre att bara bygga en bredare/aveny-lik väg som går just söder om slottet. Den kan ansluta till Patrikshillsvägen på västra sidan och söder om Tullhuset på östra sidan. Det skulle göra city mer harmoniskt och man undviker en ny väg genom Aleskogens värdefulla och stadsnära naturområde. (Reningsverket borde flyttas till hamnområdet på östra sidan, så klart).

ANNONS

Sen kan Flygaregatan och Skeppargatan bli infarter till centrum (särskilt om Flygaregatan öppnar för trafik till Brogatan, helst med anslutning till Järnvägsleden). Kanske kan man ta bort Järnvägsleden helt mellan Slottsjordsvägen och Karlsrovägen, den är där extremt ogästvänlig och skapar en kraftfull barriär mot omgivningen. Man kan dessutom låta Timmermansleden avslutas i höjd med Skeppargatan och i stället bygga bostäder ned mot Slottsrondellen. Och apropå Timmermansleden, är den fula grusparkeringen vid korsningen Timmermansleden/Skepparegatan ett skämt?

Det finns mer att göra med vägarna ... Järnvägsleden är i sin helhet en ogästvänlig barriär och de underfarter för cyklar och gående som byggs i Halmstad tycker jag snarast skapar otrygghet och markerar vägens suveränitet. Bättre vore väl att vägar som går nära stan får vara för långsam trafik, trafikljus och övergångsställen. Självklart skall det finnas en anslutning mellan Kustvägen och Norra infarten. Bygg då inte norr om Galgberget utan trafiken får komma ned väster om sjukhuset, med tanke på bebyggelsen kan man ju göra Lasarettsvägen och Fogdegatan enkelriktade så att de tar trafiken från varsitt håll.

Och apropå Galgberget, hur har man tänkt med Wrangelsleden? Varför ligger anslutningen till Norra infarten 10 meter upp i luften? En extrem barriär. Nej, låt Wrangelsleden komma ned till markplan efter anslutningen till Nissans västra strand, bredda vägen som går mot Oskarström och låt det vara Norra infarten. Då kan man bygga bostäder med ryggen mot Galgberget på marken som nu bara är en ful infartsväg – citynära och med fin utsikt!

ANNONS

Orkade du läsa ända hit får jag verkligen tacka men det finns så mycket att utveckla i Halmstad och det känns så sorgligt när utvecklingen går åt fel håll att det är lätt att pennan börjar flöda.

Arvid Aili

Halmstad

ANNONS