Halmstadbo en av de första på Clubhouse

Långt innan appen Clubhouse exploderade i Sverige hade Michael Sillion gruppsamtal i den.
– Jag har bara hittat två svenskar som var före mig, säger den 48-årige hallänningen.

ANNONS
LocationHalmstad, Varberg, Halland|
|

Redan den 11 december tog sig Michael Sillion in på Clubhouse och sedan dess har han sett hur gruppsamtalsappen har börjat fyllas även av skandinaver.

De enda två svenskarna han har sett som blev insläppta tidigare än så, är bosatta utomlands.

– Jag är ju en ”early adopter” med allting och nu försöker jag få med så många hallänningar som möjligt, säger Michael, som genom sin aktivitet i appen kan dela ut många så kallade ”invites”, ett godkännande i form av en digital inträdesbiljett.

LÄS MER:Eftertraktade appen Clubhouse bara för de inbjudna

LÄS MER:Captain Future på spaning efter den tid som kommer

Invite till Clubhouse

I Clubhouse har Michael Sillion användarnamnet @captainfutur3 – efter smeknamnet han fick av kompisar på universitetet 2015.

ANNONS

– Jag fick tips om Clubhouse av en vän i San Francisco och fattade direkt att det var något nytt som kunde vara värdefullt. Det är bara en betaversion av appen än så länge, men är lätt och det är smidigt att hoppa mellan rum, klubbar och profiler.

Vad bör man börja med på Clubhouse?

– Skriv vad du är passionerad om i din profil och sök efter dina intressen, eller starta ett eget rum om det, så lockar du säkert in någon. Vilket intresse du än har så lär du hitta något, säger Michael på telefon.

Vad finns det för fördelar att det inte finns bild och text, utan bara är ljud i form av gruppsamtal mellan ett varierande antal personer?

– Tröskeln är lägre att börja prata, jämfört med Zoom eller andra videosamtal med någon man inte känner. Man kan sitta hemma i sängen utan att bry sig om hur man ser ut och då blir det mer avslappnat. Man släpper garden och får en djupare kontakt när man inte är så professionell. Jag vet många grupper på Facebook som har fått fart på Clubhouse.

Företaget gick i konkurs

Efter en separation för tre år sedan flyttade Michael Sillion från Varberg till Halmstad, där han är uppvuxen.

ANNONS

I Varberg var han framtidsstrateg med digital inriktning och föreläste bland annat för Kreativa Varberg. Han var även delaktig i festivalen Varberg calling for peace och kommunens hackerklubb för ungdomar.

Nu är han arbetslös, eftersom aktiebolaget Sillion Valley, som han startade för fyra år sedan, begärdes i konkurs i höstas.

– Jag har mått jättedåligt, bland annat av coronapandemin, men kontakten med andra på Clubhouse gör att det känns lite bättre. Clubhouse ligger helt rätt i tiden för alla som har suttit ensamma.

Öva på att prata engelska

I många rum på Clubhouse pratas det engelska, men det har Michael Sillion inget emot.

– Övning ger färdighet och på Clubhouse övar man upp sig snabbt. Vi svenskar är ju redan hyfsat bra jämfört med andra som har engelska som andraspråk och är man inte i amerikanska eller brittiska rum känner man sig inte så dålig. Det är väldigt vänligt och förlåtande på Clubhouse och många tycker om den svenska accenten, berättar ”framtidskaptenen”.

Att Michael har hela 2 900 följare är inte lika viktigt som i andra sociala medier.

– Nej, du hittar rummen som de du följer har, så det är viktigare att följa rätt personer. Det är ”social connection” på ett nytt sätt. Att många följer dig betyder inte att du får fler eller bättre samtal. Oftast är de stora rummen ingenting att ha, för då får du sällan eller aldrig chansen att prata. Jag har haft fantastiska samtal med två till sex personer. Det kan vara magiskt i ett slutet rum när man återknyter med kompisar från exempelvis Almedalen, förklarar Sillion.

ANNONS

Vänlig dialog i stället för debatt

Clubhouse lanserades våren 2020 av amerikanerna Paul Davidson och Rohan Seth via företaget Alpha Exploration. Michael Sillion ser att appen, precis som andra sociala medier, är ett förstärkningsverktyg av mänskliga åsikter, så att exempelvis rasism och hat mot kvinnor eller olika minoritetsgrupper kan får spridning.

– Allt mänskligt beteende amplifieras och det är 2010-talets stora katastrof. Förr hände ingenting om man skrek i sin lilla by. Vi behöver träna alla människor i visdom, empati och att förstå hur det fungerar, säger Michael och fortsätter:

– Visst kan det hända på Clubhouse, men jag tror att det svårare att säga något elakt rakt ut, jämför med att skriva det på Twitter. Och är du inte i ett rum med likasinnade blir du utkastad av moderatorerna.

Michael tycker tonen är vänlig, även mellan politiska motståndare.

– Debatter är bara underhållning som inte ger något. Vi måste ha dialog och den finns på Clubhouse.

ANNONS