logo

Laholm

Publicerad 10 november 2009 Uppdaterad 11 november 2009
Textstorlek 1 2 3
Tänkare. Specialsydda hattar för 18 000 kronor ska hjälpa kommunens chefer att fundera i nya banor.

Tänkare. Specialsydda hattar för 18 000 kronor ska hjälpa kommunens chefer att fundera i nya banor.

Fotograf:
Henrik Williamsson

Kommundirektör köpte hattar för 18 000

När kommunens chefer ska vässas spelar hatten en huvudroll. Eller rättare sagt hattarna, för kommundirektör Kristiina Kosunen Eriksson har inhandlat 60 stycken för 18 000 kronor.

Relaterat

Chefernas första hattparad inträffade för knappt en månad sedan i samband med att kommunens nya varumärke hade stapelavlöpning på konsthallen i Hishult. Dagen efter kunde Hallandsposten visa läsarna hur en sextett från Team Kosunen tog sig ut i sina nya huvudbonader. Ett slags haute couture kan man väl med visst fog tillägga eftersom modellen är designad och sydd speciellt för ändamålet av ett lokalt företag. Pris: 300 kronor stycket oavsett färg (det finns sex olika kulörer att välja bland) och mönster.

Sedan dess har de tre påsarna med kommundirektörens hattar varit ett väl ventilerat samtalsämne i Stadshuset.

Somliga erinrar sig ett drygt månadsgammalt direktiv från chefernas chef med, som det står i rubriken, "anledning av den oroande ekonomiska utvecklingen".

Låt oss citera slutklämmen:

"Verksamheterna ska vara återhållsamma med externa utbildningar och konferenser. I de fall det ändå anses särskilt angeläget ska deltagande och genomförande ske på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt. Vidare ska det gälla en allmän återhållsamhet vid inköp av såväl varor och tjänster som inte är uppenbart behövliga för verksamhetens dagliga drift".

Var det uppenbart behövligt att, "mot bakgrund av den oroande utvecklingen av kommunens ekonomi" som du själv uttrycker det i besparingsdirektivet, köpa hattar för 18 000 kronor?

– Ja, jag har bedömt att det var det. Det här är ett arbetsverktyg, en otraditionell problemlösning, säger Kristiina Kosunen-Eriksson.

Enligt kommundirektören representerar hattarnas färger olika sätt att tänka. En gul hatt står till exempel för positiva möjligheter som motiveras logiskt. Hattarna ska, menar Kristiina Kosunen Eriksson, hjälpa bärarna att hitta nya infallsvinklar på problem.

Det senare kan kanske bli nödvändigt med tanke på utvecklings- och förändringsarbetet som kommundirektören har fått i uppdrag att genomföra de närmaste åren.

Men har du ingen förståelse för att folk reagerar över att kommunen i dåliga tider köper tänkarhattar för 18 000 kronor?

– Jo, det har jag om man inte ser den bit jag ser och det uppdrag jag har. Ibland funderar jag över vad man fokuserar på. Kommunen omsätter nästan en miljard kronor och om vi använder hattarna tio gånger blir kostnaden 18 kronor per hatt och tillfälle. Kritisera gärna resultatet men inte processen dit.

– Någonstans måste man få vara lite galen och tänka fritt, resonerar hon och tillägger:

– Alla skulle må bra av att byta hatt ibland.

Publicerad 10 november 2009 Uppdaterad 11 november 2009
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 10 nov 2009 15:55 Peter B (Ej registrerad)

Den som har kommit på det måste ha varit "i hatten" vid tillfället. Om inte, är det mycket allvarligt.

Skrivet 10 nov 2009 16:09 Andrea (Ej registrerad)

Jag är inte mest upprörd över pengarna, utan över att dessa chefer ska tvingas fatta viktiga beslut och inge någon slags auktoritet iklädda löjliga hattar.

Skrivet 10 nov 2009 16:16 skattebetalare (Ej registrerad)

Man tror inte det är sant. Behöver dom ha hattar med olika färg och mönster kan man göra pappstrutar. Dagisbarnen som är kreativa kan säkert hjälpa er att göra dessa betydligt billigare. Av överskottet kan ni bjuda dom på något gott eller en utflykt.

Skrivet 10 nov 2009 16:18 Hattlös men ej tanklös (Ej registrerad)

Hm.... Hur har den här upphandlingen gjorts? Alla papper i en kommun är ju offentliga så det är ju lätt att ta reda på släkt/vänskapsförhållande.

Är det något barn i bekantskapskretsen som behövde en beställning? Det här är ett slags förlöjligande av humanistiska ämnen som finns på riktigt. Så här lär man sig inte att tänka nytt. Det är säkerligen en mobbarchef som vill göra människor löjliga. Tänk nytt och gör er av med sådana typer.

Skrivet 10 nov 2009 16:18 H P (Ej registrerad)

Ok - det är lätt att plocka billiga poänger på ett hattskämt. Alla organisationer jobbar givetvis med utveckling av sin verksamhet. Och alla organisationer vill förmodligen få fart på sina kreativa processer. En del organisationer hyr in dyra konsulter, andra åker på (dyra) konferensresor medan en tredje organisation kanske köper kursmaterial eller litteratur.
Jag förutsätter att dessa hattar ingår i ett koncept för kreativ organisationsutveckling. Och förutom att produkten hatt är (allt för) tacksam att driva med, så är förmodligen inte denna utgift särskilt mycket märkvärdigare än någon annan kostnad för organisationsutveckling. Jag gissar att även andra kommuner (även Halmstad) försöker att utveckla sin organisation?

Jag är varken chef eller tjänsteman i Laholm. Jag bara försöker nyansera hattdebatten - och tyvärr göra den lite tråkigare…

Skrivet 10 nov 2009 16:31 ojoj (Ej registrerad)

Vilken LEKSTUGA !! Hoppas att den s.k. potentaten för LAHOLMS KOMMUN står för betalningen ur egen ficka. Ett litet tips:tag en hatt, vänd öppningen uppåt, gå runt i kommunhuset och be om en sedel (ej slant) inhandla kaffe-tårta-choklad. Traska iväg med era hattar på huvena och bjud dem på Lindgården tex, på icke betald ARBETStid. Återigen: VILKEN LEKSTUGA.

Skrivet 10 nov 2009 16:34 Martin (Ej registrerad)

Nu fattar jag varfer dom inte har pengar att reparera Najaden
dom har kopt hattar for mina skattepengar.
Dom borde alldrig fa ta av sig hattarna sa att alla kan skratta at dem.

Skrivet 10 nov 2009 16:42 A (Ej registrerad)

Enl Kristiina Kosunen-Eriksson är 18 000 kr inga pengar i det stora hela av budgeten. Värt att tänka på för de som är anställda av Laholms kommun, i nästa löneförhandling kan ni få upp lönen rejält, vad sägs om 2 000kr? Det är ju ingenting när man bollar med miljoner.

Skrivet 10 nov 2009 16:44 Maggan (Ej registrerad)

Trams!!! Man tror inte det är sant. Det är väl ingen lekstuga de arbetar i. Dra genast av kostnaden på lönen. De lite "högre upp" kan tydligen göra som de vill medan vi andra ska spara o spara.

Upp till kamp för rättvisa!! Hoppas Laholmsborna protesterar och anmäler sådant om det går.
/Halmstadbor

Skrivet 10 nov 2009 16:48 Andrea (Ej registrerad)

Jag kan tänka mig en dagisfröken som säger "Nu barn, ska vi ta på oss dom här knasiga hattarna och se om vi får några roliga idéer!"
Men skulle någon säga att jag inte var tillräckligt kreativ i mitt arbete och därför skulle tvingas bära en töntig blommig solhatt skulle jag närmast gå under av frustration...

Skrivet 10 nov 2009 17:01 Bevara dumskallarna (Ej registrerad)

Jag tycker att hattarna ser ut som de nattmössor som användes på 1800-talet. Dom passar ju därför utmärkt på de chefer som använder dom. Har man ingen självkritik utan går med på att sätta på sig en" nattmössa", bör man verkligen ifrågasätta sin roll som chef i Laholms kommun! Sov gott!!

Skrivet 10 nov 2009 17:10 Lena (Ej registrerad)

Grattis Laholmsrevyn!. Nu har ni en given sketch!

Skrivet 10 nov 2009 17:25 GWT (Ej registrerad)

Kristina tag hattarna i en påse och lämna dem till ett dagis,ungar gillar hattar.
Detta tycker en pensionär utan,HATT men kan ändå tänka.

Skrivet 10 nov 2009 17:32 Catharina (Ej registrerad)

En fråga som direkt slår mig är -Hur tänkte du då, om du tänkte- 18.000:- är ganska mycket pengar.

Skrivet 10 nov 2009 17:43 HE (Ej registrerad)

Heja Kristiina!!! KUL! Det behövs lite ngt uppiggande i höstmörkret.

Skrivet 10 nov 2009 17:56 Peter (Ej registrerad)

Det var sista gången jag betalade någon skatt i det här landet.
Tack och lov bor jag nu utomlands!!!
Men jag är inte förvånad hur dem som har makten kan göra som dem
vill med andras pengar.
Detta är inget nytt!!!

Skrivet 10 nov 2009 17:59 Erik J (Ej registrerad)

Hej alla skattebetalare. 18000kr är en struntsumma för en kommun. Sätt på den gula hatten och sluta gnälla.

Skrivet 10 nov 2009 17:59 Olle Ohlsson (Ej registrerad)

Döp om komunalhuset till Hattstugan
det passar ju nu när dom hattar omkring i kommundirektör Kristiina Kosunen Erikssons Hattar,när dom tröttnat på de så kan dom ju alltid gå till Biblioteket och låna någon ny bok av Elsa Beskow exempelvis Tant BrunTant Grön och Tant Gredelin, nej föresten det kan ju bli helt fel, då kanske kommundirektör Kristiina Kosunen Eriksson springer ut på stan och beställer nya klänningar och vad skulle det inte kosta oss skattebetalare låt säga att hon köper 60 klänningar till en kostnad av exempelvis 1000 kronor styck det skulle ju bli hela 60.000 kronor ve och fasa hur skulle det se ut? Bästa Komunaltjänstemän sätt stopp för Galenpannan Kristiina Kosunen Eriksson en gång för alla annars kommer kanske Laholm att för all framtid att kallas för Hallands Lekstuga No:1.

Skrivet 10 nov 2009 18:02 Observer från Ronneby (Ej registrerad)

Inte en enda kommentar (som ändå är skrivna på Internet, där det finns mycket information) tar upp de Bonos system med tänkande hattar. Om ni anser er vara intelligenta nog att klara er utan ett sådant här system, då bör ni beakta att den intelligens ni nu är så stolta över kan bli ännu effektivare.

Skrivet 10 nov 2009 18:06 i-pol (Ej registrerad)

Visst kan det vara nyttigt att tvingas tänka i nya banor, med en annan inställning. Men jag tycker som Wendela... istället för 300 kronor styck, hade man kunnat tillverka dem av papper för totalt 300. Tydligt tecken på att ni har en person som inte kan hantera pengar nere i Halland (som på alltför många andra ledande poster i kommunerna runt om i andet)

Skrivet 10 nov 2009 18:08 RUTGER (Ej registrerad)

Man kan undra? Har hattarna köpts in för en kommande konferansresa till soligare breddgrader, Eller? Det pratas om politikerförakt, inget man förundras över längre. Leka med andras pengar på ett så föraktfullt sätt.
Nej! Vore jag kommundirektör och inte kunde tänka själv utan hatt hade jag valt ett annat jobb.

Skrivet 10 nov 2009 18:20 skattebetalare (Ej registrerad)

Jisses... kommer detta från vår kommundirektör...!?
Var slutar det då någonstans?

Skrivet 10 nov 2009 18:22 "barnombudsman" (Ej registrerad)

Ja vad ska man säga.....Jag skäms för att vara laholmare och som anställd i kommunen sen 25 år. Det är i och för sig inte det värsta som hänt utan kommunen är full av klantiga ting senaste åren. Cheferna visar verkligen omigen att de inte kan tänka... ingen bra reklam. Vi som personal får utskick som handlar om att vi ska vara solidariska och tänka på ekonomin och snälla som vi är sparar vi och återandvänder gamla saker bara så barnen på förskolan ska få något att leka med och gör bara de absolut nödvändiga inköpen. Inget mot rektorerna ni gör verkligen vad ni kan. Nej skäms på er högre chefer och politiker som inte unnar barnen kvalite.

Skrivet 10 nov 2009 18:33 Jimmie (Ej registrerad)

Man får tycka precis vad man vill om det här inköpet. Jag dömmer ingen för att man tycker si eller så. Däremot kan jag reagera på de som i sina kommentarer beskyller kommunpolitikerna.

Det är ju kommunchefen, som är anställd utav kommunen, som har gjort inköpet. Hon är inte förtroendevald som kommunpolitikerna är. Som ofta förr så byggs politikerföraktet på och det det på felaktiga grunder.

Jag tycker att vi ska vara tacksamma att det finns kommuninvånare som vill engagera sig istället för att bara gnälla.

Så ni som gnäller...GÅ FRÅN ORD TILL HANDLING och gör görna saker och ting bättre själva. Det finns nog ingen som hindrar er från förbättringar.

Skrivet 10 nov 2009 18:37 mmmm (Ej registrerad)

Fruktansvärt. Ledarskapet i Halmstad är katastrof

Skrivet 10 nov 2009 18:44 mariette (Ej registrerad)

Nu fattar jag varför kommunen fattat många dåliga beslut.Så klart de hade inga hattar!!!!!
Det är rent ut för j....t att lägga skattepengar på sånt, kan inte våra politiker tänka utan hatt ska de skaffa ett annat jobb eller kan dom ha kräftskiva året om(med tillhörande hattar)
Det finns många i kommunen måste hålla igen med pengar tex skola,äldrevård mm.JAG SKÄMS ÖVER KOMMUNENS BESLUT

Skrivet 10 nov 2009 18:59 Ann-Cathrine (Ej registrerad)

Otroligt att detta kan ske med alla andra besparingar !!

Skrivet 10 nov 2009 19:19 fuck de bono (Ej registrerad)

observer från ronneby-
för att ett ljushuvud lanserat tänkande hattar, innebär det att teorin ifråga är rätt? Vem säger det? Forskarvärlden är full av snedvridna teorier...
Använder du en tänkande hatt själv
och säg hjälper den, även om man har huvudet under armen?

Skrivet 10 nov 2009 19:20 Marcus (Ej registrerad)

Hur kan hon vara kommundirektör när hon inte ens kan räkna ut hattarnas kostnad per tillfälle, Använder vi hattarna tio gånger blir kostnaden 18kr per hatt och tillfälle säger hon till HP, när jag gick i skolan blev 300 delat med 10 =30 men det skärs ju ner på allt nu för tiden, Felet är nog mellan hattarna och skorna

Skrivet 10 nov 2009 19:21 Dalslänning (Ej registrerad)

Suverän reklam i nästan alla svenska medier för bara 18000:-

Jag skulle aldrig intresserat mig för Laholm om det inte varit för detta. Nu vet jag at kommunen finns och dessutom är påhittig.

Skrivet 10 nov 2009 19:23 RP (Ej registrerad)

Ja, en gammal hederlig "Dumstrut" att sätta på huvudet hade nog passat bättre!

Skrivet 10 nov 2009 19:40 STINTAN (Ej registrerad)

De flesta av er som kommenterat låter jantelagen ledsaga er, ni förlöjligar och idiotförklarar Kristiina. Detta är precis vad Hallandsposten vill! Tidningen gör historien - där hattarna förknippas med "haute couture" och klädesplagg. I det perspektivet låter ju 18 000 kr som en orimlig summa pengar. Det är skrivet för att verka absurt, för att ni ska läsa och reagera. Egentligen är inte hattarna klädesplagg i den här historien. De är en del av en metod som ska användas för att utveckla cheferna i Laholms kommun. Hade tidningen ställt 18 000 kr mot vad chefscoachning kostar i andra sammanhang hade inte nyheten fått genomslag.

Jag tycker Kristiina gör helt rätt. Hon har viljan att se saker ur mer än ett perspektiv och dessutom ambitionen att minska inskränktheten bland sina chefer.

Jag beklagar att så många läser tidningen okritiskt för då överlåter ni till media att bestämma att det här handlar om dyra hattar. Det gör det inte.

Skrivet 10 nov 2009 19:49 Johan (Ej registrerad)

Fruktansvärt att Kristina och de övriga politikerna över huvudtaget kan göra sådant mot sina kommuninvårnare.
När skola och dagis behöver pengar till sina verksamheter finns det alldrig några pengar. Ni har ju dessutom försämmrat för de barn som bara får gå femton timmar i veckan på dagis just för att spara pengar. Det verkar inte bekomma er det minsta...... Det är för j.....t.
Stoppa huvudet isanden som strutsen är ni förbannat bra på.

Skrivet 10 nov 2009 19:55 Martin (Ej registrerad)

Hoppas att det blir flera BRA ideer av detta vansinnes köp.
Min första tanke va´ "Hur är KÄR...EN funtad!!!!

Skrivet 10 nov 2009 20:01 CF (Ej registrerad)

Jag blir stum!
Hattar för 18000 kronor! Hur F_N kan man försvara detta i tider där besparing är första punkten på alla dagordningar??
De flesta chefer hade endast behövt stanna upp och lyssna på sin personal för att i stort sett alla problem skulle lösas. Det behövs inte fler utbildningar eller coacher just nu, verktygen har vi alla inom oss, hjärta, själ och kunskap besitter vi tillsammans.
Vi har precis fått veta (inom barnomsorgen) att vår budget är i hamn och att vi klarar oss i år. Inga större inköp får göras och absolut inte utan chefens godkännande. Vikarier är det lögn att hitta, finns någon så får man inte sätta in dem.
Hoppas hattarna ger oss färre barn i barngrupperna, högre lön, arbetskläder, renovering på förskolor och skola, bättre kost, och mer personalresurser. Annars vill jag att de äter upp sina hattar omedelbart!

Skrivet 10 nov 2009 20:03 Tobias (Ej registrerad)

Jösses, hoppas de hade skit kul, undrar hur mkt pengar som de köpte sprit för till mötet där de tog beslutet att köpa in hattar för 18.000:-

Dessutom ska dessa idioter ha lön samtidigt...

Skrivet 10 nov 2009 20:05 C (Ej registrerad)

Hmm... Då får alltså alla barn och ungdomar hädanefter ha på sig keps och mössa överallt då. Man tänker tydligen bättre då ;)

Skrivet 10 nov 2009 20:36 Hattlös (Ej registrerad)

Vilken hatt hade ni på när ni kom på detta förslag? DUMSTRUTEN?

Skrivet 10 nov 2009 20:53 hassan (Ej registrerad)

18000. Piss i Nissan säger jag. Har jobbat i ett statligt verk och där sparade man inte på festligheterna. PR för Laholm i alla fall.

Skrivet 10 nov 2009 21:03 C (Ej registrerad)

Hmm... Då får alltså alla barn och ungdomar hädanefter ha på sig keps och mössa överallt då. Man tänker tydligen bättre då ;)

Skrivet 10 nov 2009 21:05 Jag flyttar (Ej registrerad)

Vad ska man säga som inte redan är sagt. Detta är Kristinas egna initiativ till inköp och många politiker i kommunen visste inte om detta idiotiska inköp. Om Kristina inte kan tänka utan en färgglad hatt på huvudet så är det hennes bekymmer och då tycker jag att hon kan köpa en egen hatt för egna pengar. T ex så går Osbeckgymnasiet back i sin ekonomi och vi kan inte utbilda våra ungdomar i kommunen, men några fnoskiga gula hattar på huvudet det kan de sitta med i kommunhuset. Hoppas ni skäms och tänker på hur mycket gott 18 000 kr kunde gått till. Jag skäms för att bo i Laholms kommun med en kommunchef som sänker Laholms rykte under Lagans yta. Kristina önska dig en dumstrut av tomten i stället så kanske du kan börja tänka igen. Eller lämna din post och låt någon som inte behöver en tänkarhatt få tjänsten. Vanligt sunt bondförnuft kommer man långt med.

Skrivet 10 nov 2009 21:30 F.d. kommunanställd (Ej registrerad)

Alla ni som kritiserar kommunen,
FY PÅ ER!!!

Har ingen lärt er att man FÅR INTE kritisera kommunen!
Kommunen har mitt fulla stöd. Ska jag vara ärlig så hoppas jag att de köper några ännu flera och dyrare ateraljer. Jag litar fullständigt på kommunens chefer, eftersom de helt enkelt ÄR bättre vetande människor än vi andra som hankar oss fram på våra underbetalda jobb.

Länge leve kommunens chefer!

Detta fantastiska inköp bevisar ju bara att vi egentligen borde HÖJA kommunchefernas löner!
Det tycker i alla fall JAG att de är värda, en HÖG LÖNEFÖRHÖJNING!!!

Och ni som kritiserar kommunen, fy skämms, ni skall buga er på gatan när en kommunchef går förbi i sin nyinköpta hatt!!!

P.S. högre lön till ALLA kommunchefer.D.S

Skrivet 10 nov 2009 21:34 Watching (Ej registrerad)

Nytt rekord i kommunalt fåneri vart är vi på väg?

Skrivet 10 nov 2009 21:54 Eva (Ej registrerad)

Till "Hatten är din", peter, Göran och alla ni andra som inte kan skilja på politiker och tjänstemän!
Politikerna är i det här fallet säkert inte inblandade, då detta är en verksamhetsfråga och inte en politisk. I det här fallet är det chefernas chef som tagit ett beslut, som vi kunde varit utan.
Det förefaller som vi lever i olika världar, men det är kanske inte så konstigt för vem har en lön på 65 tkr? Vore jag som kommundirektören skulle jag betala hattarna själv- det fick ju en rektor häromåret som gjort fel.
Det skulle i alla fall inte märkas i börsen!

Skrivet 10 nov 2009 22:00 Go och glad, innan kommunen började blåsa pengar på skräp (Ej registrerad)

Alla elever runt om i skolorna vill ha hattar och mössor på sig i skolan, men får inte.
Nu har kommunpolitikerna i Laholm kommit fram till att genom en "stor doktorsavhandling" att bära hattar tänker man bättre.
Jag uppmanar härmed alla elever i Laholms kommun att bära hattar under lektionerna och hävda att de tänker bättre med dem på.

Skrivet 10 nov 2009 22:20 Ibra (Ej registrerad)

Inte nog med hattarna. när hon tillträdde som chef så köpte hon nya möbler för 60000kr trotts att dom gamla inte var mer än några månader. Nu står det nästan nya möbler undanstoppade på något lager i Laholm. Gräv lite i det Inge Henriksson

Skrivet 10 nov 2009 22:32 Studerar Informatik vid högskolan i halmstad. (Ej registrerad)

Jag ska börja med att sammanfatta vad Kristiina Kosunen Eriksson har gjort. Hon har använt sig utav en metod framtagen av Edward de Bono.

Denna metod syftar till att lyfta fram olika perspektiv eller förhållningssätt som behövs i en framgångsrik designprocess, göra kommunikationen tydligare och skapa samarbete i stället för oenighet.

Kristiina har HELT OCH HÅLLET missförstått denna metod och har på ett helt rent ut sagt befängt sätt använt sig utav denna metod!!!!!!! Dessa hattar eller mössor som det egentligen handlar om är rent METAFORISKA det betyder alltså att man INTE går och köper 60 st hattar för 18000 kr för att använda sig utav denna metod utan man förklarar istället för personerna som ska bruka metoden hur det går till.

Jag har aldrig i min hela studietid stött på. Det är helt befängt och jag skulle gärna vilja veta hur Kristiina tänkte när hon läste om denna metod.
Jag är som sagt helt bortblåst när det gäller att förstå detta befänga sätt att sätta en metod i bruk.

Skrivet 10 nov 2009 22:36 Göran (Ej registrerad)

Det blev fel av mig. Jag ber om ursäkt för detta. Men jag tro nog att alla fattade vad jag menade iaf. 18,000 är mycket pengar kanske inte för en kommun, men man ska alltid ha respekt för pengar. Många små summor blir till en större. eller som min f.d svärfar alltid sa. Det är inte alltid de stora inkomsterna som man blir rik av, det är istället de små utgifterna som man alltid blir rik utav. Klokt sagt, eller hur?

Skrivet 10 nov 2009 22:45 Halmstadtjej (Ej registrerad)

Såg ni inslaget i TV4-nyheterna 19.00 i kväll. Tyckte att t o m nyhetsuppläsaren hade svårt att hålla masken när han kommenterade hattarna som så glatt visades fram. OK visst har Laholm fått reklam men är det sådan reklam ni vill ha? Hur tror ni snacket går i stugorna efter detta.
Man kan väl säga att era chefer har huvudet under armen och ingen arm.
I varje fall låg hattarna på bordet när dom visades fram i TV hade varit mycket roligare om ni haft dom på huvudet som på bilden i HP.

Skrivet 10 nov 2009 22:48 Börje (Ej registrerad)

Laholmskommun har i år dragit in Julmusten på skolbarnens jullunch i sin spariver .En kostnad på ca 3000:- .Så småsinta är de i sina besparingar. En hatt skulle räcka till 300 elevers guldkantade julmust ......

Skrivet 10 nov 2009 22:48 Förtryckt arbetare (Ej registrerad)

Komundirektören diskriminerar och kränker ju sina anställda något oerhört ! Hon menar ju att dom inte kan tänka själva utan behöver en tänkarhatt från sin chef.

Skrivet 10 nov 2009 22:49 Bengrot (Ej registrerad)

Ett gäng fåntrattar i färgglada Beppehattar. Det verkar inte finnas någon gräns för vilka dumheter en del svenska politiker kan kläcka ur sig. Ibland skäms jag faktiskt för att vara svensk, det här är en sådan gång.

Skrivet 10 nov 2009 23:05 Grodkungen (Ej registrerad)

Undrar om inte kommundirektör och politikerna varit lite i hatten…

Ett följdriktigt inköp för makthavarna vid Lagan är färgglada nattmössor.

Skrivet 10 nov 2009 23:07 Sofia (Ej registrerad)

är helt mållös... pinsamt! är så stolt över att komma från laholm!

Skrivet 10 nov 2009 23:10 SAM (Ej registrerad)

Skäll inte på politikerna!! Kommundirektören är en anställd tjänsteman och inte politiker!

Skrivet 10 nov 2009 23:15 Men hon har ju inget i ..... sa ett litet barn (Ej registrerad)

Kunde inte låta bli -Other peoples money - måste bara ha....
"För många år sedan levde en kommunchef som tyckte så ofantligt mycket om vackra nya kläder att hon gav ut alla sina pengar
för att bli riktigt fin och grann. Hon brydde sig inte om sina anställda, brydde sig inte om teatern eller att åka omkring på promenaderna
för annat än att få visa sina nya kläder. Hon hade en rock för var timme
på dagen och som man säger om en kunglig: Hon äri rådet, så sade man alltid här: Hon är i garderoben.I den lilla staden som hon styrde
gick det mycket muntert till; var dag kommo många främlingar dit, en dag kommo några bedragare.De gåvo sig ut för att göra de vackraste hattar man kunde tänka sig. Ej nog med att färgerna och mönstret vore någonting ovanligt vackert, utan de hattar som syddes
av tyget hade även den underbara egenskapen att de voro
ovärderliga för var människa som vore oduglig i sitt
ämbete eller också vore otillåtligt dum..."

Skrivet 10 nov 2009 23:37 Baron von Lichtenstein (Ej registrerad)

18 000 är väl inga pengar? Vad whinar ni för? Sossar hela bunten? Personen som suttit på kommunen i 25 år och nu skäms, tro fan du skäms för att du inte kan tänka utanför boxen. Om man behöver ett verktyg för att uppnå kreativitet och föda nya galna idéer som kan visa sig vara precis vad den grådassiga och hårt kritiserade kommunen är, så låt detta göras. Det är just inställningen som ni alla har som gör att det går utför för detta landet. Ni är så pengakåta och egoistiska. Äckeln.

Skrivet 10 nov 2009 23:42 Jonny (Ej registrerad)

Underbart fula keps/hattar! :)

Skrivet 11 nov 2009 00:39 SB. (Ej registrerad)

Här kommer det gamla ordspråket väl till pass : " Jag vill inte påstå att du är dum i huvudet men om det kommer en hakkspett borde du nog dra ner mössan". Så vem vet hattarna kanske kommer till användning.

Skrivet 11 nov 2009 00:41 född uppvuxen och boende i Laholm sedan 35 år (Ej registrerad)

vilken fånig människa, pinsamt för Laholm med vilka meriter har hon fått jobbet som kommunchef??? för sitt galna tänkande som hon själv utrycker det ????
tragiskt vill jag kalla detta ett hån mot oss skattebetalare som betalt dom där hattarna, jag hade önskat att jag jobba och slet för vettiga saker

Skrivet 11 nov 2009 00:47 Einstein (Ej registrerad)

Grattis Laholm!!!
Ni får de politiker ni förtjänar!!!

Lycka till

Skrivet 11 nov 2009 01:40 Antonia (Ej registrerad)

Ja, det här är så Sverige. Ett land format av socialdemokraterna. Höga skatter är tydligen automatiskt bra och en förutsättning för att vi ska kunna känna oss trygga. Ett sånt struntprat. Att mina pengar hamnar i händerna på en sån där gör inte att jag sover bättre om nätterna, snarare tvärt om. Ineffektivitet och ansvarslöst slösande, det är vad sossepolitik leder till. Hoppas verkligen moderaterna kan ta det här åt rätt håll nu.

Skrivet 11 nov 2009 05:37 Göran (Ej registrerad)

Finns det ingen cirkus som kan anställa dom här fåntrattarna?
Där skulle dom väl göra sig bättre.

Skrivet 11 nov 2009 06:10 Glad i hatten (Ej registrerad)

Starkt jobbat Inge Henrikson, du är en fena på att leta upp det där "lilla" extra. Mer sådant här.

Skrivet 11 nov 2009 07:09 Lars (Ej registrerad)

Hoppas hatten hjälper dem komma på att de borde köpt dumstrutar istället.
3 frågor som jag vill ställa.
Kan man polisanmäla dem för förskingring av skattepengar?
Är detta toppen på isberget av slöseri eller en engångsföreteelse?
Ska de verkligen ha fortsatt ansvarsfrihet?

Skrivet 11 nov 2009 07:33 Majvor (Ej registrerad)

Här krävs missförtroendeomröstning.
Fast även om hon avgår så får hon säkert en fet fallskärm och det är kommuninvånarna som får bära lasten efter fallskärmen. Ekonomisk brottslighet, och insatsstyrka med kpistar ... kanske var det det den andra nyhetsartikeln handlade om.

Skrivet 11 nov 2009 07:39 förbannad (Ej registrerad)

Klipp hål i hatten så åsneöronen får plats.Laholm har åter visat var Sveriges rectum sitter.Kommer inte att flytta dit även om jag får betalt.
En skamfläck i detta vackra land.Polisanmäl K.Kosunen för missbruk
av skattemedel för egen vinning. AVGÅ MED OMEDELBAR VERKAN !!!

Skrivet 11 nov 2009 08:25 Mer sånt här! (Ej registrerad)

I Helsingborg förnekar MUF:s Politiker att han har varit med på MUF:s fyllefester, men här har politikerna "Håg i Hatten"! Undrar vad nästa skandal kommer att bli, från våra förnekande och roliga politiker? OBS! Glöm inte och sätta en fjäder i hatten! Haha................ :-)

Skrivet 11 nov 2009 08:47 perspektiv (Ej registrerad)

Man undrar ju hur folk läser tidningen här går alla politiker ut och tycker att det var fel av kommunchefen att köpa in hattarna men ändå är det de som får ta skit för inköpet ????????????.

Skrivet 11 nov 2009 08:51 Ankeborg (Ej registrerad)

Tack och lov att Obama, Regeringen, FN, läkare, sjuksköterskor, taxichafförer inte behöver Tankehattar för att klara sina jobb. Är det lämpligt att de behåller sina jobb? Vem vet de arbetssökande kanske får tankehattar på arbetsförmedlingen för att lättare att få jobb. En sista fråga: Är de med i någon uppsättning av Povel Ramels revyer?

Skrivet 11 nov 2009 09:41 SKATTEBETALARE (Ej registrerad)

Enligt kommunchefen skulle hattarna "vässa" hjärnorna, men vore det inte bättre att man inköpte en yxa då, dom kan få låna min. Att vässa TRÄHUVUDENA PÅ KOMMUNKONTORET INKL.POLITIKERNA MÅSTE SKE MED EN YXA INTE MED HATTAR

Skrivet 11 nov 2009 09:43 Viktor tänkare (Ej registrerad)

Kära Laholmare....Glöm inte att det är Vi som röstar fram dessa pajaser till politiker där mångas far och farföräldrar suttit på liknande positioner genom tidernas gång. Mycket insnöat trots klimatförändningar och inget nytt under stjärnorna i Laholm inte, samma TANKAR under nya generationer som under de gamla. Vi ska tacka Kristina för att hon försöker få igång de igensatta och låsta hjärnorna inom politiker och tjänstemannafolket med värmande hattar. Kanske börjar de utvalda att TÄNKA också. Bonus bonus och TÄNK, (utan hatt) nu har Vi hamnat på rikskartan igen och fått uppmärksamhet. Det hörde jag nog när jag kom till jobbet i Skåne. Alla fick ett gott skratt och det bjuder jag på. Så Tack Kristina, dena genomTÄNKTA åtgärd har jag TÄNKT på länge men inte vågat framföra i någon förslaglåda. TÄNK fritt, TÄNK klart, TÄNK med en hatt så får alla sig ett skratt. Välkomna till TÄNKARkommunen Laholm.

Skrivet 11 nov 2009 10:42 Nicklas (Ej registrerad)

Bra genomförd besparing!
Vad tror alla ni belackare att en endagskurs i teambuilding skulle kosta per person?
Vad tror ni att en annons i något rikstäckande media kostar bara för att skriva "Laholm" ?

Genom att tillämpa vedertagen metod http://sv.wikipedia.org/wiki/Sex_t%C3%A4nkarhattar

så har Kristina lyckats med konstycket att skapa en kreativare miljö och dessutom gjort att Laholm fått massor av rikstäckande publicitet som i motsats till vad vissa tror inte alls är negativt.

Ni som tycker att pengarna är galet spenderade saknar helt uppenbart kreativt tänkande och kanske skulle ni sätta på er en färglad hatt, slappna av lite och försöka använda er energi till något positivt istället. För är det nåt som drar ner Laholm så är det alla sura, negativa, jante människor.

Med soliga hälsningar från Laholm!

Skrivet 11 nov 2009 12:11 Doon (Ej registrerad)

18 000kr för den här publiciteten är inte dyrt. Men tyvärr all reklam är inte bra reklam. I så fall skulle det räcka med att någon från kommunhuset gick naken över torget varje vecka. Skulle säkert också väcka uppståndelse. Ett varumärke vill man fylla med positiva känslor och tankar. Jämför gärna med vad ni tänker eller känner när ni tänker på några av våra kända varumärken. tex volvo, många förknippar det med säkerhet, pålitlighet etc.
Men naturligtvis ni gör som ni vill.

Skrivet 11 nov 2009 13:16 Lycklig 08:a (Ej registrerad)

Härligt med beslut som ger landsortsföraktet vatten på kvarn! På tuben såg jag både en, och två personer som drog på smilbanden när de läste artikeln på sidan 13 i dagens Metro. Heja Laholm, heja Halland!

Skrivet 11 nov 2009 15:50 Peter (Ej registrerad)

Kanon med politiker som vågar gå utanför ramarna och införa lite nya kreativa grepp. Stå på dig!

Skrivet 11 nov 2009 17:25 sk (Ej registrerad)

Stackars Laholm... Vilken hatt hade hon när hon kom på detta?

Skrivet 11 nov 2009 17:57 Jan von Krassow (Ej registrerad)

Hånfullt mot medborgarna i Laholms kommun, avgå genast!. Ställ dig i Af kön, var glad om någon anställer dig. Som bördig från Laholms k. skäms jag över sådan ohyra tagit in sig i kommunen.

Skrivet 11 nov 2009 18:10 Jan (Ej registrerad)

Antonia (Ej registrerad) skrev: Ja, det här är så Sverige. Ett land format av socialdemokraterna. Höga skatter är tydligen automatiskt bra och en förutsättning för att vi ska kunna känna oss trygga. Ett sånt struntprat. Att mina pengar hamnar i händerna på en sån där gör inte att jag sover bättre om nätterna, snarare tvärt om. Ineffektivitet och ansvarslöst slösande, det är vad sossepolitik leder till. Hoppas verkligen moderaterna kan ta det här åt rätt håll nu.

Ren snömos att det har med politiskt tillhörighet att göra! Ohyra finns inom alla partier, som hånfullt agerar mot medborgaren, skall självklart bort , och ersättas. Själv opolitisk, men tror på etik och moral.

Skrivet 11 nov 2009 18:17 Klasse (Ej registrerad)

Det borde vara klassat som förskingring av skattemedel när man gör så korkade investeringar. Hur kan en sådan person ha ansvar för kommunala inköp.

Skrivet 11 nov 2009 18:20 Maggan (Ej registrerad)

Grattis Laholms kommun. Nu är ni med i gratistidningen Metro...som utkommer i 1000-tals ex......tänk om chefen hade gjort nåt positivt i stället...tänk om vi hade fått bra reklam...just nu känns det som om man ville åka långt långt bort från kommungränsen...Här kämpar man för att behålla skolor m.m och kommunens chef gör sig till åtlöje för oss alla i kommunen. Hela Sverige vet nu vad som händer med Hattkommunen...kanske det blir fler semesterfirare i Laholm. Varför inte införa Hattparaden så vi får se vem som passar bäst i sina hattar. Vi som tittar kan då lägga en slant så vi får ordning på ekonomin i Laholms kommun. Förslagsvis kan den genomföras på Stortorget i Laholm för där var några politiker för några år sedan och feskade i fontänen...jo Ni läser rätt...jag har själv sett detta....men det blev inget napp den gången heller! En chefsposition är en viktig del av kommunen och skall delges den som är kapabel att utföra ett gott och positivt intryck!

Skrivet 11 nov 2009 18:39 Jan (Ej registrerad)

Peter (Ej registrerad) skrev: Kanon med politiker som vågar gå utanför ramarna och införa lite nya kreativa grepp. Stå på dig!

Det var skarp ironi, den tar säkert på henne! Hurra!

Skrivet 11 nov 2009 18:54 Jan (Ej registrerad)

Nicklas (Ej registrerad) skrev: Bra genomförd besparing!
Vad tror alla ni belackare att en endagskurs i teambuilding skulle kosta per person?
Vad tror ni att en annons i något rikstäckande media kostar bara för att skriva "Laholm" ?

Genom att tillämpa vedertagen metod http://sv.wikipedia.org/wiki/Sex_t%C3%A4nkarhattar

så har Kristina lyckats med konstycket att skapa en kreativare miljö och dessutom gjort att Laholm fått massor av rikstäckande publicitet som i motsats till vad vissa tror inte alls är negativt.

Ni som tycker att pengarna är galet spenderade saknar helt uppenbart kreativt tänkande och kanske skulle ni sätta på er en färglad hatt, slappna av lite och försöka använda er energi till något positivt istället. För är det nåt som drar ner Laholm så är det alla sura, negativa, jante människor.

Med soliga hälsningar från Laholm!

Svammel och flum, men om det var ironi så var det okey! Kreativa människor saknar inte etik och moral, har omdöme att tillföra positivt som lyfter andra än sig själv.

Skrivet 11 nov 2009 19:08 Jan (Ej registrerad)

Viktor tänkare (Ej registrerad) skrev: Kära Laholmare....Glöm inte att det är Vi som röstar fram dessa pajaser till politiker där mångas far och farföräldrar suttit på liknande positioner genom tidernas gång. Mycket insnöat trots klimatförändningar och inget nytt under stjärnorna i Laholm inte, samma TANKAR under nya generationer som under de gamla. Vi ska tacka Kristina för att hon försöker få igång de igensatta och låsta hjärnorna inom politiker och tjänstemannafolket med värmande hattar. Kanske börjar de utvalda att TÄNKA också. Bonus bonus och TÄNK, (utan hatt) nu har Vi hamnat på rikskartan igen och fått uppmärksamhet. Det hörde jag nog när jag kom till jobbet i Skåne. Alla fick ett gott skratt och det bjuder jag på. Så Tack Kristina, dena genomTÄNKTA åtgärd har jag TÄNKT på länge men inte vågat framföra i någon förslaglåda. TÄNK fritt, TÄNK klart, TÄNK med en hatt så får alla sig ett skratt. Välkomna till TÄNKARkommunen Laholm.

Din insändare är snarare snömos, än insnöad.Tänk gärna fritt, men större är att tänka rätt. Som väl är medborgaren klyftig nog att få bort hatten/tanten om hon inte går själv.

Skrivet 11 nov 2009 22:11 Sven (Ej registrerad)

Det är väl inte den första och sista dumhet som Laholms kommun lär göra. Kommunen är ju ganska vana att kasta pengarna i sjön som INTE gagnar kommunens invånare.
Spektaklet med hälsocentret och deras berömda teckningsmuseum. Där slösade man bort oändliga miljoner till ingen nytta.
Man kunde ha lagt de pengarna på att renovera Veingeskolan, låg-och-mellanstadium. Den blev i så pass dåligt skick så man valde att riva skolan... Så vad är 18000 kronor om man tänker på alla dessa onödiga miljoner som kommuninvånarna har förlorat till ingen nytta.

Bristen på ledarskap och att fatta rätt beslut, är ett stort kännetecken i Laholms kommun.

Bor tack och lov inte längre i Laholms kommun längre och lär nog inte flytta tillbaka.

Skrivet 11 nov 2009 22:33 Lotta (Ej registrerad)

Varför kan de då inte ge alla elever i kommunen varsin fräsig hatt så att de kan tänka bättre o få högre betyg?

Skrivet 11 nov 2009 22:50 Edda (Ej registrerad)

Ännu ett bevis på att den sista idioten är inte född än! Märkligt nog är majoriteten av dom politiker och makthavare. Klarar dom inte av att sköta sitt jobb utan en mössa, borde vi spärra in dem allihopa!

Skrivet 11 nov 2009 23:00 //PASSTI SALU (Ej registrerad)


Har nu läst alla kommentarer och kan konstatera följande:

ATT SVENSKAR ÄR ETT FÖRAKTFULLT FOLK SOM LÅTER SINA APHJÄRNOR STYRA SINA HANDLINGAR.

JAG ÄR SVENSK, MEN INTE LÄNGE TILL, BLIR HELLRE TALIBAN, DOM VÅGAR JU IAF STÅ UPP FÖR VARANDRA.

ETT SKITFOLK SOM GOTTAR SIG ÅT ANDRA ÄR VAD SOM ÄR SIGNUMET PÅ SVENSKEN. SKA VI SKRIVA DET PÅ VISITSWEDEN.COM ISTÄLLET FÖR LJUGA OM ÄLGAR?


Skrivet 11 nov 2009 23:42 rl (Ej registrerad)

Dessa hattar har hon köpt till sig själv. Tydligen någon maskerad på gång. Låt nu Kosunen betala dessa hattar själv.

Skrivet 11 nov 2009 23:48 Sedärja (Ej registrerad)

Kosunen-Eriksson är inte politiker och således inte heller framröstad av kommunens invånare.

Skrivet 12 nov 2009 14:32 en som använder sunt förnuft (Ej registrerad)

Laholms kommun är numera omdöpt till hattstugan

Skrivet 12 nov 2009 19:17 bästa repliken här (Ej registrerad)

"Sätt på er den gula hatten och sluta gnälla". Word!

Skrivet 13 nov 2009 09:33 malin- utomstående (Ej registrerad)

Jag, som utomstående kan se att detta var ett bra drag....kreativitet i alla former föder idéer, nytänkande och utveckling. Kanske inte det bästa draget hon kunde ha gjort i spartider, men det är absolut bättre än att inte göra nånting alls. Fler kreativa kommunchefer i vårt land kanske skulle kunna föra oss framåt!!

Skrivet 13 nov 2009 10:44 Hatt (Ej registrerad)

Undra vad som egentligen är värst att denna lilla kommun behöver 60 chefer eller att cheferna behöver hattar.

Skrivet 13 nov 2009 14:00 Lahatt (Ej registrerad)

Jag tycker det är roligt att man för en gång skull tänker och handlar lite utanför gränserna. Lite mycket pengar kanske, men å andra sidan var hattarna lokalt producerade vilket väger upp mycket av det negativa i det dyra priset.
Här har kommuner norr om Laholm, söder om Falkenberg mycket att lära av.
Tråkigt att folk inte ser det positiva i det här:( Leve Lahatt!

Skrivet 13 nov 2009 18:33 Arg Laholmare (Ej registrerad)

Fullkomligt korkat.Hon borde söka jobb på dagis istället. Det är väl den billiga äldreomsorgen som gör det möjligt till sådana idiotier. Dom gamla får äta klistrig gröt två gånger om dagen och personalen borde utbildas i empati och medkänsla. Först den dyra portföljen så detta. Vad blir det härnäst? Studiebesök på Skara Sommarland För att utvärdera den högsta vattenrutschbanan!

Skrivet 14 nov 2009 00:17 Hatet (Ej registrerad)

Låt hattarnas KRIG börja.
Må den mest kreativt tänkande vinna.

Skrivet 14 nov 2009 21:47 Göran (Ej registrerad)

Ha ha kom just att tänka på rikdsagens gamla hattar och mössor. Nu vet vi vilka som är hattarna, men vilka är mössorna?

Skrivet 16 nov 2009 21:21 ji (Ej registrerad)

Nu har jag fattat värför kommundirektören har köpt hattarna.
För att hon har förståt att hennes chefer har förbrukat sitt tänkande,för att ladda de köpte hon hattarna.Med andra ord bra och billigt terapi.

Skrivet 8 dec 2009 14:54 ipl (Ej registrerad)

Sällan anklagaqs politiker för att vara kul.
Nu bjussar man på sig själv, använder en beprövad kreativitetsmetod (six thinking hats) och har kul tillsammans!
Har man trevligt på jobbet gör man ett bättre jobb - för detta handlar knappast någon skandalrepresentation.
Det är synd att denna aspekt kommer i skymundan i artikeln och därför väcker sådant ont blod hos många kommentatorer.

Innehåll

Annonslinje

Folk och Familj i Laholm

Annonslinje

Annat innehåll

Sök i arkivet

VÅRA BLOGGARE
Entre
Entré
Hallands största nöjestidning
Goda idéer belönas med kaffe och kaka! Calle Magnusson, redaktör tel: 0730-29 81 48.
Hallands Affärer
Hallands Affärer
Hallands största affärstidning
Tipsa oss om nyheter och reportageuppslag: Torsten Nilsson , redaktör tel: 035-181980.
MobiltelefonTipsa oss!
Telefon: 035-147500
E-post: tipsahp@hallandsposten.se
sms / mms: HP [text] till 72099
Annonsera i
Hallandsposten
Med vår webbokning är det enkelt att lägga in en annons i tidningen. Det blir dessutom billigare.
Prenumerera på
Hallandsposten
12 månader
2100:-
6 månader
1150:-
4 månader
870:-
2 månader
490:-
Månadskonto
184:-/mån
Prenumerera via RSS
» Nyheter
» Laholm
» Hylte
» Halland
» Sport
» Kultur
Lokus - Annonser från 60 dagstidningar Köp & Sälj Jobb Motor Bostad Lägg in annons
 
 
 

Kontaktinformation

Dagens rubriker

Halmstad

Inga artiklar har skapats ännu

Hylte

Inga artiklar har skapats ännu

Laholm

Inga artiklar har skapats ännu

Februari 2010

  1. Ti
  2. On
  3. To
  4. Fr
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29.  
  30.  
  31.  
  32.  
  33.  
  34.  

Nyhetstips

Tel: 035-14 75 00
E-post: tipsahp@hallandsposten.se
SMS Skicka ett SMS till 72099.
Börja med att skriva HP sedan mellanslag och ditt meddelande

Hallandsposten.se

Ansvarig utgivare: Viveka Hedbjörk
Webbansvarig: Mikael Novak
Marknadschef: Anders Nilsson
Adress: Fiskaregatan 21
Postadress: 301 81 Halmstad
Telefon: 035 - 14 75 00

Hallandsposten ingår i Mediabolaget i Halland AB som i sin tur ägs av Stampen AB och Lidköpingspress AB genom Mediabolaget Västkusten AB.