FIA gör inget för att hjälpa

ANNONS
|

Ganska ofta hörs från motorarrangörer att deras sport inte får tillräcklig uppmärksamhet i medierna. För det mesta är kritiken befogad och vi inom icke-special-media har på våra håll mycket att lära när det gäller motorsport.

Men när ett förbund som Internationella bilsportförbundet, FIA, beter sig som de har gjort kring tv-rättigheterna för VM-serien är det mot det egna förbundet bilsporten skall vända kritiken.

Med sådana vänner behöver man inga fiender.

Bara en vecka innan starten av Rally Sweden meddelade FIA att de släppte alla rättigheter, och därmed också ansvaret, för tv-produktionen av årets VM-serie.

Då hade förbundet misslyckats med att hitta en ny tv-producent efter att North One Sport gått i konkurs. Förhandlingarna med Eurosport bröt samman och FIA ville inte jobba vidare.

ANNONS

Det betyder att Svenska Rallyt visserligen äger rättigheterna själva, men också har tvingats ta hela den ekonomiska risken för produktionen. I förlängningen kan det hota hela rallyts framtid. För i sista sekund lyckades rallyts organisation komma överens med en producent, men med ett drygt dygn kvar till start av dagens superspecial, var sändningarna inte finansierade till hundra procent.

Exakt hur många tv-bolag som har köpt rättigheter av Rally Sweden vill organisationen inte tala om i nuläget, men klart är att samtliga bolag (46 stycken) som sände Monte Carlo-rallyt har blivit uppvaktade. I och med att produktionen är säkrad kommer också SVT att kunna fullfölja sina planer på en massiv bevakning.

Tv-sändningarna är nödvändiga för VM-seriens överlevnad och för att behålla intresset från biltillverkarna. Ingen exponering – inga fabriksteam är en ganska ofarlig gissning att göra. Och i det ljuset är det inte bara märkligt, utan snarare ett kardinalfel, att FIA inte hjälper Svenska Rallyt med en krona.

ANNONS