Vi måste börja prata om kopplingen mellan nedsatt syn och olycksrisker i trafiken.
Vi måste börja prata om kopplingen mellan nedsatt syn och olycksrisker i trafiken.

Bilförares syn måste testas oftare

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Trygg-Hansa försäkrar en halv miljon bilförare i Sverige, och vi behöver bara titta på vår skadestatistik för att få kunskaper om riskerna i trafiken. Kopplingen mellan nedsatt syn och olycksrisker är i dag en politisk fråga i exempelvis Storbritannien, men i Sverige talar vi nästan inte alls om det. Vi har nu undersökt hur allmänheten ser på bilister som kör trots att de ser dåligt.

Många behöver syntest

Undersökningen visar att 29 procent av de svenska förarna får anstränga sig för att se vad det står på vägmärken. 13 procent har kört bil trots att de vet att de inte har tillräckligt bra syn och 14 procent svarar att de har någon i sin närhet som inte borde ha körkort på grund av dålig syn.

ANNONS

Uppenbart är att många skulle behöva göra syntest och skaffa synhjälpmedel för att köra bil på ett säkert sätt.

Den 1 februari 2012 utökades skyldigheten för läkare att anmäla patienter som kan vara olämpliga att ha körkort av medicinska skäl. Enligt Transportstyrelsen har de skärpta kraven lett till att 3 821 körkort återkallades under årets sex första månader. Kraven på läkarna är rimliga, men trots detta visar vår undersökning att många förare har körkort och kör bil regelbundet, trots att de ser så dåligt att de helt enkelt inte är lämpliga som förare.

Tar inte sitt ansvar

När Tidningarnas Telegrambyrå, TT, frågar kanslirådet Catrin Tidström vid Näringsdepartementet om det finns planer på att ställa nya krav på syntest av bilförarna är svaret nej. Tidström menar att bilförarna själva är skyldiga att tala om när de får problem med synen. Problemet, som undersökningen visar, är att många förare inte tar det ansvaret utan fortsätter att köra bil trots att de har svårt att se.

Trafikverkets statistik visar att antalet omkomna i vägtrafiken ökade från 290 personer 2010 till totalt 314 personer 2011. Av de 314 som omkom i trafiken 2011 var 118 bilförare och 54 bilpassagerare. Siffrorna från Trafikverket visar också att antalet oskyddade fotgängare som miste livet ökade från 31 personer till 51 personer. Det är uppenbart att det finns mycket att göra för att öka trafiksäkerheten i Sverige. En åtgärd, som det inte talas alls mycket om idag, är att säkerställa att förarna på våra vägar kan se ordentligt.

ANNONS

Testa synen ofta

Optikerförbundet rekommenderar personer över 40 år att göra en synundersökning vartannat år för att vid behov få nya glasögon eller byta styrka i de gamla. Personer över 65 år bör undersöka synen varje år. Enligt vår undersökning svarar 37 procent av de svenska förarna att det var mer än två år sedan de gjorde en synundersökning. 15 procent har inte gjort något syntest överhuvudtaget sedan de skaffade körkort.

I dag krävs det bara ett syntest och det sker i samband med att man ansöker om körkortstillstånd. 75 procent av svenska folket svarar att de vill skärpa lagen så att det blir obligatoriskt med syntest även när körkortet förnyas var tionde år. Ett sådant test skulle dessutom öka möjligheten för Transportstyrelsen att upptäcka fler förare som inte borde köra bil utan glasögon eller linser.

Det är konstigt att det inte anses lika allvarligt att sätta sig i bilen med nedsatt syn som att köra berusad. Synfel begränsar också förarnas reaktionsförmåga och gör dem till en fara för sig själva och andra i trafiken. Att göra en synundersökning i samband med förnyelse av körkortet borde vara lagstadgat. Det finns ett starkt stöd bland allmänheten för att införa ett obligatoriskt syntest i samband med att körkortet ska förnyas vart tionde år.

ANNONS

Jonas Frid

ansvarig för motorförsäkringar, Trygg-Hansa

ANNONS