Mörkret viktigt för stjärnkoreograf

ANNONS
|
-För mig är en föreställning som mest lyckad när publiken förstår dansarna mindre i slutet än de gjorde i början, konstaterar han.

Edouard Lock är grundare av kompani La La La Human Steps i Montreal och en internationellt renommerad koreograf som bland annat jobbat med David Bowie och Frank Zappa. Han står för ena halvan av Cullbergbalettens stora satsning "Works" som får urpremiär i Umeå den 11 oktober. Den andra delen, "Tones & bones", är koreograferad av Stina Nyberg.

Outtalat passionsdrama

Locks dansverk "11th floor" tar sin utgångspunkt i 50-talets jazz och film noir, med spänningar från ett outtalat passionsdrama, osäkra relationer och undertryckta känslor vibrerande i luften.

-Det kulturella minnet är viktigt. Även om folk inte har sett filmerna eller hört musiken har de ändå associationer till sådant som har sipprat in i den gemensamma kulturen, säger han.

Ljuset är en betydelsefull ingrediens i "11th floor", liksom i alla hans föreställningar. Samtidigt är skuggorna minst lika viktiga.

ANNONS
-När jag var barn tecknade min pappa mycket och jag tyckte om att se honom göra det. Men jag blev otroligt irriterad varje gång han mot slutet började fylla i skuggorna. Jag tyckte att det förstörde allt. Han svarade alltid: "Men det är skuggorna som gör det, inte det andra." Numera tycker jag att han hade rätt.
Inte funktionella

Det är 43 år sedan Edouard Lock började koreografera. Han var 19 år när han tog sin första danslektion och drabbades av insikten om att kroppens rörelser inte helt och hållet är funktionella.

-95 procent av det vi gör är inte funktionellt. Det kan man iaktta på närmaste café: hur folk sitter, eller hur de lutar sina huvuden - allt har i grunden att göra med hur vi vill uppfattas eller hur vi uppfattar oss själva. Estetiskt sett dansar vi hela tiden, säger han.

Insikten om att kroppen och dess rörelser inte går att förstå fullt ut är den röda tråd som går genom hans koreografier.

-Samtidigt lever vi i en tid när vi blir tillsagda att vi har en specifik form, en specifik ålder, en specifik vikt, att det här är acceptabelt och det där inte acceptabelt. Det är så dömande. Vi ser oss inte som de märkliga djur vi faktiskt är.

Består av verken "11th floor" av Edouard Lock och "Tones & bones" av Stina Nyberg. Det förstnämnda är ett klassiskt passionsdrama, det andra ett kontemporärt dansverk.

Till "11th floor" har Locks samarbetspartner Gavin Bryars gjort musiken. Han har tidigare jobbat med bland andra Merce Cunningham och Robert Wilson.

Efter urpremiären på Idun i Umeå den 11 oktober visas "Works" också på Dansens hus i Stockhiolm 16-21 samt 18-19 november och på Gävle Teater den 3 december.

ANNONS