Flingor - Amazons nya affärsidé

ANNONS
|

När Jeff Bezos grundade Amazon hemma i sitt garage i Seattle, USA, gjorde han upp en lista - vilka varor skulle gå att sälja via nätet? Svaret då var främst böcker, men sedan starten 1994 har det skett en gigantisk förändring. Företaget är nu USA:s största nätvaruhandel och säljer allt från gasolgrillar till rakapparater.

Nästa steg blir nu olika former av livsmedel, enligt tidningen The Wall Street Journal som citerar anonyma källor. Mjölk, flingor och bebismat ska finnas bland produkterna som ska kunna levereras. Nyligen sökte Amazon varumärkesskydd för produkter som kaffe, pasta och vatten under sitt eget märke Elements. Tidigare har också deras så kallade premiumkunder, som betalar en årsavgift på motsvarande 800 kronor, kunnat få blöjor hemlevererade.

ANNONS

Företaget vill inte bekräfta Wall Street Journals uppgifter, men en sådan utveckling skulle betyda ökad konkurrens för stora företag som Costco och Walgreens. Amazon har också fått utstå kritik för sin dominerande ställning inom näthandeln - något som knappast skulle minska.

Grundades 1994 av Jeff Bezos i Seattle och var ursprungligen inriktat på att sälja böcker via näthandel.

Expanderade snabbt till att även sälja bland annat cd- och dvd-skivor liksom videospel och övrig elektronik. Nu säljer man det mesta, från skönhetsprodukter till leksaker och trädgårdsprodukter.

Amazon är USA:s största näthandelsföretag och etablerat världen över, bland annat i Australien, Brasilien och Japan.

Vid senaste kvartalsrapporten i april redovisade företaget en ökad försäljning på 22,7 miljarder kronor.

ANNONS